در دندانپزشکی، فیکسچر و اباتمنت ایرانی بخش‌های اساسی از سیستم ایمپلنت دندانی هستند که به بازسازی و جایگزینی دندان‌های از دست رفته کمک می‌کنند. در ایران نیز، با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیک و مهارت‌های بالای دندانپزشکان، استفاده از ایمپلنت‌ها به شیوه‌ای مدرن و استاندارد انجام می‌شود. در زیر به توضیح هر یک از این بخش‌ها می‌پردازیم:

 

فیکسچر (Fixture)

 
فیکسچر قطعه‌ای است که مستقیماً درون استخوان فک بیمار کاشته می‌شود و به عنوان ریشه مصنوعی دندان عمل می‌کند. این قطعه معمولاً از تیتانیوم ساخته شده است زیرا تیتانیوم خواص بیولوژیکی مناسبی دارد که باعث می‌شود به خوبی با بافت استخوانی ادغام شود، یک پروسه‌ای که به آن اسئواینتگریشن گفته می‌شود.
 

مزایای استفاده از فیکسچر ایرانی

در این بخش از مطلب قصد داریم مزایای استفاده از فیکسچر ایرانی را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم:

  • سازگاری کامل با بدن
  • بدون ایجاد عوارض و حساسیت
  • بدون آسیب زدن به بافت لثه
  • سرعت بهبود بالا
  • طول عمر زیاد
  • جلوگیری از تحلیل استخوان فک
  • بدون آسیب رساندن به دندان های مجاور
فیکسچر و اباتمنت ایرانی

اباتمنت (Abutment)

 
اباتمنت قطعه‌ای است که بین فیکسچر و تاج دندان قرار می‌گیرد. این قطعه به فیکسچر پیچ می‌شود و سطحی را برای نصب تاج دندان فراهم می‌کند. اباتمنت‌ها می‌توانند از مواد مختلفی مانند تیتانیوم، زیرکونیا یا پلیمرها ساخته شوند و در انواع مختلفی با توجه به نیاز بالینی و زیبایی‌شناسی بیمار موجود هستند.
اباتمنت (Abutment)

مزایای استفاده از اباتمنت ایرانی

استفاده از اباتمنت ایرانی دارای مزایای بسیاری است که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  •    تقویت و ترمیم بافت های نرم و سخت
  •     محافظت از ایمپلنت در برابر تجمع مواد زائد
  •  تثبیت کیفیت و دوام ایمپلنت
  •   افزایش میزان استحکام در تمام اجزا
  •     مواظبت از لثه در مقابل سیمان دندان

کیفیت و استانداردها در ایران

 
ایمپلنت‌های دندانی در ایران به دو صورت وارداتی و داخلی موجود هستند. محصولات وارداتی معمولاً از برندهای معتبر بین‌المللی هستند که استانداردهای جهانی را دارند. ایران نیز در تلاش است تا با تولید داخلی ایمپلنت‌های دندانی، کیفیتی در سطح بین‌المللی ارائه دهد و در این زمینه پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. تولیدات داخلی معمولاً از نظر هزینه‌ای مقرون به صرفه‌تر هستند و در عین حال تلاش می‌کنند تا استانداردهای لازم برای ایمنی و کارایی را رعایت کنند.
با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه، بیماران می‌توانند با اطمینان بیشتری به درمان‌های ایمپلنت دندانی در ایران روی آورند، ضمن اینکه اطمینان از مهارت و تخصص دندانپزشک انتخابی برای دستیابی به بهترین نتایج ضروری است.
 

مراقبت های پس از کاشت فیکسچر ایرانی

پس از جایگذاری فیکسچر توسط دندانپزشک برای جلوگیری از وقوع مشکلات احتمالی لازم است برخی موارد را در نظر بگیرید. لازم به ذکر است که این موارد در مورد فیکسچرهای خارجی نیز صدق میکند و تنها مختص فیکسچرهای ایرانی نیست. در ادامه این موارد را بیان میکنیم.

  • مسواک زدن بخیه ها
    بعد از اتمام جراحی شخص باید اطراف بخیه ها و دندان ها را مسواک بزند. این کار باید به صورت کاملا ملایم انجام شود. می توانید از محلول آب و نمک نیز برای قرقره کردن استفاده کنید.
  • مصرف آنتی بیوتیک
    بعد از فرایند قرار دادن فیکسچر و بخیه زدن لثه احتمال عفونت لثه وجود دارد. برای جلوگیری از این عفونت ها باید بر اساس دستورالعمل های پزشک خود از آنتی بیوتیک استفاده نمایید.
  • دوری کردن از فعالیت های سنگین
    اگر فرد فعالیت های سنگین انجام دهد و فشار زیادی به بدن وارد شود ممکن است بخیه های لثه باز شوند. باز شدن این بخیه ها باعث می شود که لثه خونریزی کند. بهتر است تا چند روز پس از این فرایند از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید. لازم است تا بیمار برای بهبودی کامل استراحت کند.
 

مواد و فناوری‌های به‌کار رفته در فیکسچر و اباتمنت ایرانی

تحقیق و توسعه در زمینه مواد جدید و فناوری‌های به‌کار رفته برای ساخت فیکسچر و اباتمنت ایرانی، از جمله استفاده از تیتانیوم، زیرکونیا و دیگر آلیاژها، موضوع مهمی است. این مواد باید خصوصیاتی مانند سازگاری بیولوژیکی بالا، استحکام و دوام لازم برای تحمل فشارهای وارده در طول زمان را داشته باشند.

کیفیت و استانداردها در ایران

اباتمنت‌های ایرانی بر اساس نحوه اتصال

برای اتصال اباتمنت ایرانی به ایمپلنت دو روش رایج وجود دارد که در ادامه آن ها را ذکر میکنیم.

اباتمنت ‌های پیچ‌ شونده
همانطور که از نام این اباتمنت مشخص است توسط پیچ به ایمپلنت متصل می گردد. مزیت اتصال پیچ شونده این است که ثبات و استحکام بالایی را برای ایمپلنت ایجاد میکند.

اباتمنت ‌های سمان یا چسب شونده
این نوع اباتمنت با کمک چسب مخصوص دندانپزشکی به ایمپلنت چسبانده می شود. این مدل اباتمنت ها  ظاهری یکدست و صاف را برای ایمپلنت به وجود می آورند.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی مسائل پیرامون فیکسچر و اباتمنت ایرانی پرداختیم. برندهای ایرانی در سال های اخیر توانسته اند در زمینه تولید این محصولات به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کنند. خرید نوع ایرانی این محصولات از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. از آن گذشته با پیشرفت های بسیاری که در این زمینه صورت گرفته بیماران می توانند به این محصولات به طور کامل اعتماد کنند. استفاده از فیکسچر و اباتمنت مناسب تاثیر بسیاری در حصول نتایج بهتر دارد به همین دلیل باید در زمان انتخاب آن ها دقت زیادی به خرج دهید.

بله، این اباتمنت ها با فراهم سازی تکیه گاه محکم و مطمئن می توانند به بهترین شکل از روکش یا پروتز دندان پشتیبانی کنند.

بله، اباتمنت باید از متریال باکیفیت ساخته شود تا بتواند از استحکام و دوام خوبی برخوردار باشد.

عموما دندانپزشکان کاشت ایمپلنت را به همراه فیکسچر انجام می دهند. گاهی اوقات استخوان فک بیمار به شکلی است که از تراکم کافی برای کاشت ایمپلنت برخوردار نمی باشد و امکان انجام پیوند استخوان نیز وجود ندارد. در این شرایط دندانپزشک نمی تواند کاشت فیکسچر را  برای ایمپلنت انجام دهد.

پس از قرار دادن اباتمنت دندان عموما 4 الی 6 هفته زمان می برد تا لثه های اطراف آن بهبود پیدا کنند. در این بازه زمانی حتما به توصیه های دندانپزشک خود توجه کنید و از غذاهایی که به شما توصیه شده استفاده نمایید. دستورالعمل هایی نیز در جهت تمیز کردن اطراف اباتمنت به شما داده می شوند که با عمل به آن ها از عفونت کردن این بخش جلوگیری خواهد شد.

امتیاز شما