آیا برای ایمپلنت بیهوشی انجام میشود؟

فهرست مطالب
آیا برای ایمپلنت بیهوشی انجام میشود؟

ایمپلنت یکی از بهترین روش ها برای جایگزینی دندان های از دسته رفته است و این روزها طرفداران بسیاری دارد. یکی از سوالات پرتکرار بسیاری از افراد این است که آیا برای ایمپلنت بیهوشی انجام میشود؟ این کار با توجه به شرایط بیمار، تعداد ایمپلنت ها و تشخیص پزشک ممکن است با بیهوشی انجام شود. اگر تمایل دارید اطلاعات کامل تری در این زمینه به دست آورید این مطلب مخصوص شماست.

آیا برای ایمپلنت بیهوشی لازم است؟

در پاسخ به این سوال که آیا برای ایمپلنت بیهوشی لازم است باید بگوییم که برای انجام این کار همیشه نیاز به بیهوشی کامل یا بیهوشی عمومی نیست.

در واقع تصمیم گیری به منظور انجام بیهوشی برای ایمپلنت ایرانی تحت تاثیر عوامل مختلفی است. از میان این عوامل میتوان به مواردی مانند شرایط جسمی شخص، تعداد و مکان ایمپلنت‌ها، مدت زمان مورد نیاز برای جراحی و ترجیحات بیمار و دندانپزشک اشاره کرد.

 

آیا برای ایمپلنت بیهوشی انجام میشود؟

بیشتر بخوانید: کشیدن دندان عقل پایین راحت تره یا بالا؟

 

انواع بی حسی و بیهوشی برای ایمپلنت های دندانی

در این بخش از مطلب قصد داریم شما عزیزان را با انواع بی حسی و بیهوشی برای ایمپلنت های دندانی آشنا کنیم:

بیهوشی موضعی

یکی از انواع بیهوشی که برای اکثر بیماران استفاده می شود بیهوشی موضعی است. در این نوع بیهوشی تنها قسمتی که قرار است ایمپلنت انجام شود بی حس خواهد شد. عموما برای انجام این کار از مسکن های موضعی مثل لیدوکائین استفاده می کنند. در این حالت تنها محل مورد نظر بی حس می شود و شخص هوشیاری کامل دارد.

بیهوشی ملایم (آرامبخش ها)

از بیهوشی ملایم در جهت کاهش استرس بیمار استفاده می شود. دندانپزشکان برای بیمارانی که از ایمپلنت ترس دارند عموما از این روش کمک می گیرند. در این شرایط غالبا از گاز اکسید نیتروژن استفاده می کنند و شخص به یک خواب مصنوعی فرو میرود.

بیهوشی کامل(عمومی)

گاهی اوقات استرس و اضطراب بیمار بیش از اندازه است و نمی تواند آن را کنترل یا تحمل کند. در این شرایط دندانپزشک از بیهوشی عمومی برای انجام ایمپلنت کمک می گیرد. همانطور که از نام این نوع بیهوشی مشخص است بیمار کاملا بی هوش و بی حس خواهد بود. این بیهوشی را به وسیله تزریق داروهای بیهوش کننده انجام می دهند.

 

انواع بی حسی و بیهوشی برای ایمپلنت های دندانی

بیشتر بخوانید: عصب کشی دندان چقدر به طول می انجامد؟

 

روش جراحی ایمپلنت دندان

در این قسمت به طور مختصر در مورد مراحل جراحی ایمپلنت دندان صحبت خواهیم کرد:

1. مشاوره

اولین و مهم ترین قدم برای ایمپلنت دندان مشاوره با پزشک است. دندانپزشک با یک معاینه کلی شرایط فک و دندان شما را مورد بررسی قرار می دهد. عکس‌برداری با اشعه ایکس از مواردیست که برای ارزیابی اولیه لازم است. در این مرحله قالب‌گیری صورت می گیرد و رنگ روکش ایمپلنت با رنگ دندان طبیعی تطبیق داده خواهد شد.

2. کشیدن دندان

چنانچه دندان به کشیدن نیاز داشته باشد دندانپزشک پیش از ایمپلنت این کار را انجام می دهد. فرایند کشیدن دندان ممکن است چند روز پیش از کاشت دندان یا همزمان با آن انجام شود. در زمان کشیدن دندان، دندانپزشک یک بی حسی به شما تزریق میکند تا درد را احساس نکنید.

3. پیوند استخوان

این مرحله برای افرادی انجام می شود که استخوان کافی در فک ندارند. در این مواقع لازم است برای ایمپلنت پیوند استخوان انجام شود. پس از پایان پروسه کشیدن دندان برای حفظ مقاومت در برخی از افراد این جراحی صورت می گیرد. عموما برای اشخاصی که مدت طولانی است دندان خود را از دست داده اند از این روش استفاده می کنند.

4. جراحی و قرار دادن ایمپلنت

پس از طی کردن مراحل قبلی نوبت به جراحی و قرار دادن ایمپلنت می رسد. در طول جراحی دندانپزشک برشی روی لثه ایجاد میکند تا استخوان فک قابل رویت باشد. جراح سوراخی درون فک ایجاد کرده تا ایمپلنت را داخل آن قرار دهد. بعد از انجام ایمپلنت لازم است مدتی زمان دهید تا استخوان در اطراف آن رشد کند تا به بخشی از خط طبیعی لثه تبدیل شود.

 

روش جراحی ایمپلنت دندان

بیشتر بخوانید: خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل طبیعی است؟

 

5. قرار دادن اباتمنت و روکش موقت

پس از آنکه ایمپلنت توسط جراح در دهان فرد قرار داده شد همانطور که پیش تر بیان کردیم باید مدتی صبر کرد تا استخوان اطراف آن بهبود یابد. هنگامی که ایمپلنت در استخوان به طور کامل محکم شد اباتمنت را روی آن قرار می دهند. وظیفه این قطعه وصل کردن پایه فلزی به روکش است. برای قراردادن اباتمنت نیز از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. تا زمان آماده شدن روکش دائمی یک روکش موقت روی اباتمنت قرار می دهند.

6. قالب گیری ایمپلنت

برای تهیه روکش دائمی لازم است مرحله قالب گیری ایمپلنت صورت بگیرد. قالب گیری باعث می شود که روکش ساخته شده با دندان‌های دیگر تطابق پیدا کند. پس از آنکه قالب تهیه شد اقدام به ساخت روکش از روی آن می کنند و در انتها روی اباتمنت قرار خواهد گرفت.

7.    قرار دادن روکش دائمی روی ایمپلنت

عموما ساخت روکش ایمپلنت به صورت ثابت انجام می شود و روی اباتمنت پیچ می گردد. با این وجود امکان استفاده از روکش متحرک هم وجود دارد. این روش عموما در جهت ایمپلنت چندین دندان در کنار هم به کار میرود.

نحوه تعیین نوع بیهوشی در ایمپلنت

عواملی که تعیین کننده نوع بیهوشی در ایمپلنت هستند شامل موارد زیر می شوند:

  • میزان پیچیدگی جراحی
  • وضعیت جسمانی و سلامتی بیمار
  • تجربه و تخصص پزشک
  • میزان استرس و اضطراب بیمار

 

نحوه تعیین نوع بیهوشی در ایمپلنت

بیشتر بخوانید: ایمپلنت فوری چیست و پیاده سازی آن چقدر طول میکشد؟

 

سخن پایانی

برخی از افراد به علت ترس و اضطرابی که نسبت به کاشت دندان دارند انجام این کار را به تعویق می اندازند. برای این افراد ایمپلنت با بیهوشی یک گزینه ایده آل است تا بتوانند در آرامش کامل این فرایند را انجام دهند. از آن گذشته دندانپزشک نیز با مشاهده آرامش و راحتی بیمار، بهتر می تواند فرایند کاشت دندان را انجام دهد.

خوشبختانه این روزها با پیشرفت علم و تکنولوژی و انجام ایمپلنت فوری با بیهوشی دیگر شاهد آن روش های سنتی که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند نیستیم. ایمپلنت کردن دندان با بیهوشی برای افرادی که مبتلا به بیماری های خاص، شرایط روحی خاص یا فوبیادنتال (ترس شدید از دندانپزشکی)  هستند یک گزینه بسیار مناسب به شمار میرود.

سوالات متداول

  1. مزایای ایمپلنت دندان با بیهوشی چیست؟
    ایمپلنت دندان با بیهوشی دارای مزایای مختلفی است که از میان آنها میتوان به مواردی مانند کاهش ترس و اضطراب، افزایش آرامش شخص و امکان کاشت چند ایمپلنت در یک جلسه اشاره کرد.
  2. آیا بیهوشی ایمپلنت عوارض دارد؟
    بیهوشی ایمپلنت ممکن است در برخی از افراد عوارضی مانند سرگیجه و تهوع ایجاد کند.
  3. آیا بیهوشی ایمپلنت برای افرادی که نسبت به ترشحات حلق حساس هستند مناسب است؟
    بله، برای افرادی که نسبت به ترشحات حلق حساس هستند ایمپلنت با بیهوشی گزینه مناسبی است.
امتیاز شما

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + دو =