مراحل انجام ایمپلنت دندان

فهرست مطالب
مراحل انجام ایمپلنت دندان

هنگامی که دندانی به دلیل آسیب یا بیماری از دست می‌رود، فرد می‌تواند عوارضی مانند از دست دادن زیبایی خنده، مشکل در صحبت کردن، یا تغییر در الگوی جویدن که منجر به ناراحتی می‌شود را تجربه کند.  یکی از بهترین روشهای جایگزین دندان از دست رفته، استفاده از ایمپلنت است. ایمپلنت‌های دندانی لبخند شما را ترمیم می‌کنند، به شما اجازه می‌دهند به درستی بجوید و اعتماد به نفس شما را باز می‌گردانند. مراحل ایمپلنت دندان فرآیندی است که ممکن است چندین ماه طول بکشد و بنابراین بهتر است با مراحل آن آشنا شده تا متوجه دلیل طولانی بودن آن شوید.

مراحل ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک شبه اتفاق نمی افتد. سه مرحله اصلی ایمپلنتولوژی دندان قرارهای قبل از جراحی، خود جراحی (4 مرحله مجزا) و قرار ملاقات های بهبودی و پیگیری وجود دارد که هر بیمار آن را طی می کند. برای تکمیل آن می توانید تا یک سال وقت بگذارید. فرآیند کاشت ایمپلنت دندانی شامل مراحل مختلفی می باشد که عبارتند از:

  1. کشیدن دندان های آسیب دیده
  2. کاشت ایمپلنت دندان
  3. قرار دادن اباتمنت
  4. قرار دادن تاج یا روکش

کشیدن دندان های آسیب دیده

مرحله اول درمان شامل برداشتن هر دندان و جایگزینی آن با ایمپلنت دندانی است. پزشکان معمولا یک جایگزین موقت (پروتز یا پل موقت) برای استفاده در طول باقی مانده درمان به شما ارائه می دهند تا اگر یکی از دندان های جلویی خود را از دست بدهید، جای خالی برای شما باقی نماند. در صورت نیاز به پیوند استخوان، در این زمان تحویل داده می شود. پس از پیوند استخوان، ممکن است قبل از اینکه فک شما برای اولین ایمپلنت آماده شود، به 9 ماه بهبودی نیاز داشته باشید.

کاشت ایمپلنت دندان

فرایند بعدی از مراحل ایمپلنت دندان ، قرار دادن ایمپلنت شما است. ایمپلنت های دندانی از تیتانیوم ساخته شده اند و به آرامی در استخوان فک قرار می گیرند. این عمل معمولاً یک تا دو ساعت طول می کشد و تحت بی حسی موضعی انجام می شود و اطمینان حاصل می کند که شما در تمام مدت راحت هستید. برای بیمارانی که مضطرب هستند، آرام بخش دندان را توصیه می کنیم تا در طول درمان آرام باشند. هنگامی که ایمپلنت در جای خود قرار گرفت، برای محافظت از ایمپلنت یک پوشش درمانی اعمال می کند.

پس از کاشت ایمپلنت، مهم است که زمان لازم برای بهبود محل و جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک در نظر گرفته شود. این روند معمولا تا 3 ماه طول می کشد.

قرار دادن اباتمنت

مرحله بعدی زمانی است که بافت های شما بهبود می یابند. دندانپزشک شما پوشش را برمی دارد و اباتمنتی که دندان جایگزین را به ایمپلنت متصل می کند را نصب می کند. توجه به این نکته ضروری است که گاهی اوقات چندین قرار ملاقات برای اطمینان از تناسب مناسب مورد نیاز است. از آنجایی که اباتمنت از خط لثه عبور می کند، هنگامی که دهان خود را باز می کنید قابل مشاهده است و تا زمانی که پروتز دندان شما روی آن قرار نگیرد، باقی می ماند. برخی از افراد این ظاهر را دوست ندارند و ترجیح می دهند بریس را به صورت جداگانه قرار دهند. پس از قرار دادن بریس‌ها، لثه‌های شما باید حدود دو هفته قبل از نصب پروتز، ترمیم شوند. پس از بهبودی بافت‌های شما، روکش موقت را برمی‌داریم و یک سری گچ برای ایجاد اباتمنت دائمی (ضمیمه‌ای که ایمپلنت را به تاج/پل نهایی متصل می‌کند) می‌گیریم. این کار یک جلسه سریع و بدون درد است. می توانید انتظار داشته باشید که حدود 30 دقیقه بدون نیاز به بی حسی موضعی با ما سپری کنید.

قراردادن تاج یا روکش

آخرین قسمت از مراحل ایمپلنت دندان ، گذاشتن روکش روی دندان است. پس از 3 هفته تاج نهایی ایمپلنت را از آزمایشگاه دریافت می کنیم و آماده نصب می باشد. بدون نیاز به بی حسی موضعی دندانپزشک شما به آرامی پوشش درمانی را برمی دارد و تاج نهایی ایمپلنت را قرار می دهد. درمان کامل شده است و شما با یک لبخند جدید ظاهر می شوید. با بهبودی لثه ها، آثار بیشتری از موفقیت درمان خواهید داشت. شما و دندانپزشک می توانید روکش قابل جابجایی، ثابت یا ترکیبی از هر دو یکی را انتخاب کنید: روکش متحرک شبیه به یک پروتز متحرک سنتی است و می تواند یک پروتز جزئی یا کامل باشد. برای نگهداری یا تمیز کردن روزانه به راحتی می توان آن را جدا کرد. در روکش ثابت، دندان مصنوعی به طور دائم به یک اباتمنت ایمپلنت فردی متصل می شود. شما نمی توانید برای تمیز کردن یا هنگام خواب دندان را بردارید. اغلب، هر تاج به ایمپلنت دندانی خود متصل می شود. با این حال، از آنجایی که ایمپلنت‌ها بسیار قوی هستند، در صورت چسباندن چندین دندان، می‌توان آنها را با یک ایمپلنت جایگزین کرد.

نکات بعد از جراحی

ایمپلنت دندان در یک مرحله یا چند مرحله انجام شود، ممکن است برخی از ناراحتی‌های رایج مرتبط با هر نوع جراحی دندان را تجربه کنید، مانند:

  • تورم لثه و صورت
  • کبودی پوست و لثه
  • درد در محل ایمپلنت
  • خونریزی جزئی

– هنگامی که ایمپلنت در جای خود قرار گرفت، تعمیر و نگهداری معمول بسیار مهم است. حفظ بهداشت دهان و دندان برای موفقیت طولانی مدت ایمپلنت دندان بسیار مهم است.

– توصیه می‌شود که همه بیماران ایمپلنت دندانی تحت معاینه سالانه ایمپلنت دندان قرار گیرند تا از سلامت ایمپلنت و بافت اطراف آن اطمینان حاصل شود. ایمپلنت های ما معمولاً موفق و بدون مشکل هستند، اما اگر مشکلی پیش بیاید، میزان موفقیت با تشخیص زودهنگام بسیار بیشتر می شود.

– مهم است که به خاطر داشته باشید که اگر ایمپلنت به درستی مراقبت شود، می تواند سال ها (حتی مادام العمر) دوام بیاورد.

– پس از هر مرحله از جراحی، ممکن است در حین بهبودی نیاز به خوردن غذاهای نرم  یا مصرف آنتی بیوتیک محل جراحی داشته باشید.

– به طور معمول، جراح شما از بخیه هایی استفاده می کند که خود به خود حل می شوند. اگر بخیه های شما به خودی خود حل نشد، پزشک آنها را برمی دارد.

– بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. درست مانند دندان های طبیعی خود، ایمپلنت ها، دندان های مصنوعی و بافت لثه خود را تمیز نگه دارید. برس‌های طراحی شده ویژه، مانند یک برس بین دندانی که بین دندان‌ها می‌لغزند، می‌توانند به تمیز کردن گوشه‌ها و شکاف‌های اطراف دندان‌ها، لثه‌ها و براکت‌های فلزی کمک کنند.

نتایج ایمپلنت

اکثر ایمپلنت های دندانی موفق هستند. با این حال، گاهی اوقات، استخوان به اندازه کافی با ایمپلنت فلزی جوش نمی خورد. به عنوان مثال، سیگار کشیدن ممکن است به شکست پیوند و عوارض کمک کند. به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. برای اطمینان از سالم بودن و عملکرد صحیح ایمپلنت‌، معاینات دندانپزشکی و توصیه‌های تمیز کردن حرفه‌ای دندان را انجام دهید.

نتایج ایمپلنت

سخن نهایی

مراحل ایمپلنت دندان ممکن است پیچیده به نظر برسد. در این مقاله به مراحل انجام ایمپلنت دندان و توضیحات هر مرحله پرداختیم. سعی کردیم توالی دقیق رویدادها، زمان بهبودی و نقشی که تیم دندانپزشکی شما برای یک لبخند کاملاً ترمیم شده ایفا می کند را بدانید. فرآیند جامع ایمپلنت دندان، از مشاوره اولیه تا مراقبت های بعد از عمل، چندین ماه طول می کشد. موفقیت ایمپلنت های دندانی تا حد زیادی به تحت تأثیر عواملی مانند کیفیت استخوان و سلامت دهان، جایگذاری دقیق جراحی، یکپارچگی استخوان در محل جوش خوردن استخوان فک با ایمپلنت و نگهداری دقیق طولانی مدت، معاینات منظم دندان و بهداشت دهان بستگی دارد.

پس از جراحی ایمپلنت دندان ، علاوه بر لثه‌های دردناک و کبود، امکان دارد برایتان ناراحتی در اطراف گونه‌ها، چانه و زیر چشم‌ها نیز پیش بیاید.

خطرات و عوارضی که با ایمپلنت های دندانی با آن روبرو هستید شامل عفونت، آسیب به دندان های دیگر، تاخیر در بهبود استخوان، آسیب عصبی، خونریزی طولانی مدت، شکستگی فک و موارد دیگر است. اگر مایل به پذیرش این خطرات هستید، ایمپلنت دندان بهترین گزینه برای جایگزینی دندان است.

روند بهبودی معمولا بیش از یک هفته کامل طول نمی کشد. پس از 7-10 روز، بیماران می توانند به رژیم غذایی معمول خود بازگردند. با این حال، آنها باید از خوردن غذاهای جامد مانند میوه های کامل و استیک ها تا زمانی که کل فرآیند کامل نشده است خودداری کنند.

امتیاز شما

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =