آبسه یا عفونت دندان و درمان آن چگونه است؟

فهرست مطالب
آبسه یا عفونت دندان

آبسه یا عفونت دندان چیست؟ این سوالی است که ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است. برخی از اشخاص نیز می خواهند با روش های درمان این عارضه آشنا شوند. این مشکل یکی از بیماری هایی است که در دهان افراد بروز می کند. در اثر بروز این مشکل یک حفره چرکی در داخل دهان و اطراف دندان ها ایجاد می شود.

برای تهیه ایمپلنت ایرانی با ما تماس بگیرید.

آبسه یا عفونت دندان و درمان آن چگونه است؟

آبسه یا عفونت دندان یکی از مشکلات دهانی است که ممکن است افراد در دوره های مختلف زندگی به آن مبتلا شوند. این معضل بسیار رایج بوده و افراد زیادی درگیر آن می شوند. این عارضه در حقیقت نقطه التهابی و عفونی است که در گوشه ای از لثه هایمان شکل می گیرد. این مشکل در اغلب موارد احتیاجی به درمان جدی نداشته وبه راحتی بهبود می یابد. این در حالی است که در برخی موارد نیاز به درمان های خاصی داشته و باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

آبسه یا عفونت دندان چیست؟

در پاسخ به سوال آبسه یا عفونت دندان چیست؟ خوب است بدانید که این مشکل یک نوع بیماری کم خطر می باشد. عفونت های باکتریایی در بدن می تواند سبب بروز این عارضه در دهان شود. این بیماری در حقیقت نوعی عفونت دندان است که به ریشه می رسد و درد بسیار زیادی دارد. این معضل هیچ محدودیت سنی و یا جسمی ندارد و ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد. از این رو افراد ممکن است در سنین کودکی، نوجوانی و یا بزرگسالی به این مشکل دچار شوند.
زمانی که احساس درد در لثه بروز می کند که شدید بوده و مدوام است، ممکن است فرد به این عارضه مبتلا شده باشد. این عارضه در انواع مختلفی بروز می کند و هر یک از نمونه ها با علائم و عوارض خاصی همراه است.

 

آبسه یا عفونت دندان چیست؟

بیشتر بخوانید: تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش چیست؟

 

علائم آبسه یا عفونت دندان

موارد زیادی را می توان به عنوان علائم و نشانه های آبسه یا عفونت دندان معرفی کرد. این عارضه با توجه به شدت بیماری ممکن است با علائم و نشانه های مختلفی همراه باشد. مهم ترین نشانه های بروز این بیماری عبارتند از:

  • وجود دندان درد شدید
  • داشتن درد های نخوام و ضربه دار در لثه
  • حساسیت به غذا و نوشیدنی های سرد و گرم
  • تب
  • احساس طعم یا بوی بد دهان
  • تحریک شدن لثه ها
  • احساس درد در هنگام جویدن
  • بروز یک توده متورم کوچک و یا بزرگ در لثه
  • بروز مشکل در تنفس و بلع
  • و …

علت پیدایش آبسه یا عفونت دندان

آبسه یا عفونت دندان ممکن است به دلایل مختلفی بروز کند. طبق تحقیقاتی که بر روی این بیماری انجام شده است، علت اصلی بروز این عارضه ترک خوردگی در دندان و یا درمان نکردن دندان های پوسیده می باشد. معمولا افرادی که به خوبی از دندان های مراقبت نمی کنند ممکن است به این عارضه مبتلا شوند. در این شرایط باکتری ها در سطح دندان ها رشد کرده و با تولید اسید منجر به بروز این مشکل می شود. احتمال بروز این مشکل برای همه دندان ها وجود دارد. در حالت کلی همه دندان ها بافت حساسی دارند که ممکن است به این عارضه دچار شوند.

طبق تحقیقات انجام شده، دندان های آسیابی به دلیل داشتن شیار های عمیق بیش تر در معرض این عارضه قرار می گیرد.معمولا باقی ماندن مواد غذایی بین دندان ها شرایط را برای رشد باکتری ها و در نتیجه بروز این عارضه فراهم می کند. این عارضه در ابتدا بسیار کوچک بوده و به مرور زمان گسترده می شود. درد آن نیز در ابتدا کم بوده و با گذشت زمان ممکن است حتی به گوش و یا گردن نیز برسد.

 

علت پیدایش آبسه یا عفونت دندان

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد اسنپ آن اسمایل

 

انواع مختلف آبسه دندان

در حالت کلی آبسه یا عفونت دندان دارای انواع مختلفی هستند. در حالت کلی این عارضه در سه نوع مختلف تقسیم بندی می کنند که عبارتند از:

  1. آبسه دندان سطحی: این نوع آبسه فقط در بافت لثه است. در این نوع آبسه دندان و یا رباط پریودنتال تحت تاثیر قرار نمی گیرد. معمولا آب نمک و مسواک زدن مداوم این عارضه درمان شده و نیازی به مراجعه به پزشک نیست.
  2. آبسه پریودنتال: این نوع از آبسه نسبت به نمونه قبلی گسترده تر می باشد. این نوع عفونت در ساختار های بافت استخوانی پشتیبان دندان ها شروع می شود. این مشکل معمولا در اثر باقی ماندن مواد غذایی بین دندان ها بروز می کند.
  3.  آبسه دندان پری آپیکال: این نمونه از انواع آبسه در پالپ نرم دندان شروع شده و گسترش می یابد. معمولا با کتری های موجود در دهان باعث پوسیدگی شده و در نتیجه این عارضه در دهان ایجاد می شود. حال اگر این عفونت در مراحل اولیه درمان نشود، عفونت به بافت پریاپیک می رسد و وضع وخیم تر می شود.

 

انواع مختلف آبسه دندان

بیشتر بخوانید: برداشتن لمینت دندان چگونه انجام می شود

 

راه های پیشگیری از آبسه یا عفونت دندانی چیست؟

برای پیشگیری از آبسه یا عفونت دندان می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. مهم ترین اقداماتی که در این زمینه می توانید انجام دهید، عبارتند از:

  • هر شش ماه یکبار به دندان پزشک مراجعه کرده و دندان های خود را چکاپ کنید.
  • به بهداشت دهان و دندان خود توجه داشته باشید.
  • حداقل ۲ بار در روز و به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید.
  • حتما از دهان شویه و نخ دندان استفاده کنید.
  • مصرف تنقلات و نوشیدنی های گازدار را به حداقل برسانید.
  • دخانیات و الکل مصرف نکنید.
  • از غذا های حاوی لبنیات، سبزیجات و میوه ها استفاده کنید.
  • روزانه چند دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید و یا این که از مکمل های ویتامین دی استفاده کنید.

 

راه های پیشگیری از آبسه یا عفونت دندانی چیست؟

بیشتر بخوانید: روکش زیرکونیوم چیست و چه مزایایی دارد؟

 

راه های درمان آبسه یا عفونت دندانی

درمان آبسه یا عفونت دندان از روش های مختلفی انجام می گیرد. پزشک با توجه به نوع بیماری و میزان پیشرفت آن از روش های درمانی مختلفی استفاده می کنند. مهم ترین اقداماتی که برای درمان این عارضه انجام می دهند، عبارتند از:

  1. تخلیه آبسه: برای این کار ابتدا یک برش کوچک روی آبسه ایجاد می شود و از این طریق عفونت های درون لثه تخلیه می شود.
  2. روش کانال ریشه: در این روش دندان را سوراخ می کنند و هر گونه پالپ عفونی درون آن برداشته می شود. در نهایت نیز محفظه پالپ و کانال ریشه درمان می شود. برای اوقات برای افزایش مقاومت دندان پس از اتمام این کار از روکش استفاده می کنند.
  3. کشیدن دندان: برخی اوقات نیاز است دندان کشیده شود تا این عارضه درمان شود.
  4. مصرف آنتی بیوتیک: برخی اوقات نیز تنها با مصرف آنتی بیوتیک می توان آن را درمان کرد. با این کار عفونت های موجود در لثه و دندان کاهش یافته و این عارضه برطرف می شود.
  5. برداشتن جسم خارجی: برخی اوقات عفونت در این ناحیه به دلیل وجود یک جسم خارجی در دهان ایجاد می شود. در این شرایط آن جسم از دهان خارج شده و عفونت برطرف می شود.
  6. ترکاندن آبسه دندان: روش دیگری که برای درمان این عارضه مورد استفاده قرار می گیرد، ترکاندن آبسه می باشد. در این شرایط پزشک آن را بریده و چرک و عفونت ها را بیرون می کشد.

 

راه های درمان آبسه یا عفونت دندانی

 

کلام آخر

آبسه و عفونت دندان می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی بروز کند. این عارضه در انواع گوناگونی ایجاد می شود و هر یک از آن ها به نوعی به لثه و دندان ها آسیب می رساند. پزشک برای درمان این مشکل از روش های مختلفی مانند تخلیه آبسه، ترکاندن، مصرف آنتی بیوتیک و … استفاده می کنند. در صورت بروز علائم این عارضه و عدم درمان سریع آن، حتما به پزشک مراجعه کنید.

پارس سمن طب یکی از تولید کننده های ایمپلنت در ایران با برند DPI می باشد برای خرید ایمپلنت ایرانی با ما ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

  1. چند روش درمان خانگی برای آبسه دندان معرفی کنید؟
    استفاده از آب نمک، مصرف آلوئه ورا، استفاده از نشاسته، اسانس پونه کوهی، کمپرس سرد با یخ و … بهترین روش های درمان خانگی این عارضه می باشد.
  2. درد آبسه دندان از چه زمانی آغاز می شود؟
    این عارضه ممکن از در چند روز و یا حتی چند هفته اول بدون درد باشد. زمان شروع درد و شدت آن به نوع آبسه و میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد.
  3. آبسه دندان با چه عوارضی همراه است؟
    فرد مبتلا به این عارضه ممکن است با تب، گیجی، ضربان قلب تند، تورم صورت و … مواجه شود.

 

امتیاز شما

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − سه =