آیا ایمپلنت دندان مضر است؟

فهرست مطالب
آیا ایمپلنت دندان مضر است؟

بسیاری از افراد تمایل دارند که برای زیبا تر نشان دادن چهره خود، دندان ها را ایمپلنت کنند اما با توجه به چیز هایی که در این باره شنیده اند از انجام این کار می ترسند. این افراد می خواهند بدانند آیا ایمپلنت دندان مضر است؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم خوب است با عوارض و خطرات انجام این کار آشنا شوید اما این ها نباید شما را از انجام این کار منصرف کند.

آیا ایمپلنت دندان مضر است؟

بسیاری از افراد می پرسند، آیا ایمپلنت دندان ایرانی مضر است؟ این افراد باید بدانند که پاسخ به این سوال به ویژگی های فردی و میزان سلامت جسمانی آن ها بستگی دارد. افرادی که از پوسیدگی های شدید دندان رنج می برند و یا دندان های آن ها در اثر ضربه شکسته و یا از بین رفته است، این روش می تواند برای آن ها بسیار مناسب باشد. این روش درمانی در ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد با موفقیت انجام شده و اکثر افراد از انجام این کار کاملا راضی هستند. افراد در این شرایط باید از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشند ، لثه هایی سالم و استخوان فک ضخیم و قوی داشته باشند.

انجام این شیوه درمانی برای کودکان به دلیل داشتن دندان های شیری و احتمال رشد کردن فک، مناسب نیست. علاوه برکودکان انجام این عمل می تواند در برخی از بزرگسالان نیز با شکست مواجه شود. افراد سیگاری، کسانی که به دیابت و یا پوکی استخوان دچار می شوند، افراد مبتلا به نقص ایمنی، بروز بیماری های لثه و سابقه پرتو درمانی در ناحیه فک از جمله کسانی هستند که ممکن است این عمل در آن ها شکست خورده و نا موفق باشد.

عوارض موقت ایمپلنت دندان

برای آن که بدانید آیا ایمپلنت دندان مضر است؟ خوب است بگوییم که انجام این عمل با عوارض موقتی همراه است. این عوارض معمولا بلافاصله بعد از عمل بروز کرده و به زودی نیز برطرف می شود. احتمال بروز خونریزی جزئی تا ۲۴ ساعت و تورم لثه و صورت تا ۴۸ ساعت وجود دارد. در این شرایط امکان کبودی لثه نیز وجود دارد و معمولا درد و ناراحتی بیش از ۲هفته طول نمی کشد. از این رو پزشک پس از انجام این جراحی برای بیمار خود مسکن تجویز می کند و از او می خواهد که حتما دارو های ضد التهابی مصرف کند.

از طرفی آنتی بیوتیک را نیز برای او تجویز می کند تا احتمال بروز عفونت را بعد از این عمل به شدت کاهش دهد. این عوارض در دوران نقاهت بعد از انجام این عمل دیده می شود که کاملا طبیعی بوده و در مدت زمان بسیار کوتاهی برطرف می شود. اگر هر یک از این علائم ادامه دار شده و گسترش یافتند باید سریعا برای رفع آن ها و جلوگیری از مشکلات بزرگ تر اقدام کنید.

عوارض شایع ایمپلنت دندان

در پاسخ به سوال آیا ایمپلنت دندان مضر است؟ باید بگوییم که گاهی اوقات این عمل با عوارض و مشکلات بزرگی همراه می شوند. مهم ترین و شایع ترین نمونه از این مشکلات عبارتند از:

  • عفونت در محل قرارگیری ایمپلنت

گاهی اوقات در اثر استریل نکردن محل جراحی و یا رعایت نکردن نکات بهداشتی توسط جراح، احتمال بروز عفونت در این جراحی وجود دارد. از این رو دندانپزشکان قبل از جراحی و بعد از آن، حتما برای این بیماران آنتی بیوتیک تجویز می کنند. این مشکل با نشانه هایی همچون درد شدید، التهاب مزمن، خروج ترشحات زرد یا سفید از محل ایمپلنت و … می تواند همراه باشد.

  • آسیب به لثه ها، استخوان و رگ های خونی

با توجه به پیچیدگی این جراحی ممکن است دندان های مجاور، استخوان و رگ های خونی در حین جراحی دچار مشکل شده و آسیب ببینند. در این شرایط ایمپلنت بعد از گذشت مدتی شل شده و درد شدیدی بروز می کند. در این مواقع باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید و برای رفع این مشکل اقدام نمایید.

  • آسیب عصبی

در جواب به سوال آیا ایمپلنت دندان مضر است؟ باید بگوییم که این عمل می تواند با عوارض خطرناکی همراه باشد. یکی دیگر از این عارضه ها، آسیب عصبی می باشد. معمولا در اثر بروز این مشکل فرد در صورت و یا لثه خود احساس سوزن سوزن شدن و یا بی حسی دارد. اگر برای انجام این کار به یک دنداپزشک ماهر و با تجربه مراجعه کنید که با استفاده از اسکن و یا عکسبرداری جراحی را به درستی انجام دهد، احتمال بروز این مشکل به شدت کاهش می یابد.

  • مشکلات سینوسی

گاهی اوقات ایمپلنت دندان به داخل حفره سینوس نفوذ کرده و در نتیجه این مشکل و عارضه خطرناک بروز می کند. از مهم ترین نشانه های بروز این مشکل، می توان به درد در ناحیه سر و سینوس ها اشاره کرد.

  • ترک خوردگی یا شکست ساختار ایمپلنت

این مشکل در اثر وارد شدن نیروی شدید به دندان و یا بی کیفیت بودن مواد مورد استفاده بروز می کند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید برای انجام این کار به یک پزشک ماهر مراجعه کنید و از جویدن غذا های بیش از حد سفت خودداری کنید.

عوارض شایع ایمپلنت دندان

خطرناک ترین عوارض ایمپلنت دندان

خوب است بدانید که از میان عوارض و مشکلاتی که بعد از ایمپلنت دندان بروز می کنند، برخی بسیار خطرناک تر هستند. از این رو در پاسخ به سوال آیا ایمپلنت دندان مضر است؟ باید گفت که این عمل در برخی موارد بسیار مضر بوده و خطرناک است. خطرناک ترین عارضه هایی که می تواند پس از انجام این عمل جراحی بروز کند عبارتند از:

  • تحلیل بافت لثه

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که ممکن است بعد از انجام این عمل بروز کند، تحلیل بافت لثه است. در این شرایط معمولا متوجه تحلیل رفتن بافت لثه ها شده و در نهایت ریشه دندان مصنوعی و دندان های مجاور پیدا می شود. با این اتفاق احتمال عفونت، درد و التهاب نیز در این ناحیه به شدت افزایش می یابد.

  • شل شدن ایمپلنت

یکی دیگر از بزرگ ترین مشکلاتی که در اثر انجام این جراحی می تواند بروز کند، شل شدن ایمپلنت ها می باشد. در اکثر موارد چند هفته پس از این جراحی، فیکسچر در استخوان فک جوش می خورد اما گاهی اوقات ممکن است این اتفاق نیافتاده و ایمپلنت ها شل شوند.

  • بروز بیماری پری ایمپلنتیت

این عارضه که می تواند سبب از بین رفتن استخوان حمایت کننده ایمپلنت شود، یکی دیگر از عوارض بروز این مشکل می باشد. این نمونه از عوارض به دلیل التهاب مزمن بروز می کند و می تواند بسیار خطرناک باشد.

خطرناک ترین عوارض ایمپلنت دندان

کلام آخر

در پاسخ به سوال آیا ایمپلنت دندان مضر است؟ می توان گفت که انجام این جراحی در برخی موارد بسیار دردناک و خطرناک است. از این بروی پیشگیری از بروز مشکلات باید به دنبال یک دنداپزشک ماهر و حرفه ای باشید که در این زمینه تجربه بالایی دارد. همچنین قبل از انجام این کار عکس ها و آزمایشات لازم را انجام داده و مطمئن شوید که دنداپزشک از مواد بسیار مرغوب و با کیفیتی برای انجام این کار استفاده می کند.

سوالات متداول برای آیا ایمپلنت دندان مضر است؟

  

بله، افراد بالای ۶۰ سال با انجام این جراحی بیش تر از سایرین در معرض این عوارض قرار می گیرند. از این رو باید حتما یک دنداپزشک بسیار ماهر برای انجام این کار انتخاب کنند.

قطعا این عمل در حین پروسه کاشت و مدتی بعد از آن با درد همراه است اما این مشکل طولانی مدت نبوده و بعد از مدتی درد ها کاهش می یابد.

این بخیه ها معمولا بین ۴ تا ۱۰ روز و در هفته اول خود به خود می ریزند و در اکثر موارد نیازی به کشیدن ندارند.

امتیاز شما

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =