ایمپلنت دانشنامه

ایمپلنت دندان، هر آنچه لازم است بدانید

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان مانند دندان‌های واقعی کار می‌کند و از نظر زیبایی شناختی با دندان‌های طبیعی شما تفاوتی نخواهد داشت. تا چند دهه پیش، استفاده از دندان مصنوعی معمول بود، اما با پیدایش فناوری ایمپلنت، استفاده از پروتز به تدریج کاهش یافته است. با فراگیر شدن ایمپلنت دندان، افراد دیگر دغدغه‌ای برای از دست دادن دندان‌های خود ندارند و دیگر به سراغ دندان‌های مصنوعی نمی‌روند. قرار دادن ایمپلنت در دهان هیچ مشکلی را برای استفاده کننده به وجود نمی‌آورد و فرد می‌تواند تا آخر عمر بدون هیچ گونه مشکلی از آنها استفاده کند. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا بطور کامل شما را با ایمپلنت دندان آشنا کنیم.

ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان جایگزین دندان ها

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت جایگزین مصنوعی دندان است که امروزه به عنوان درمان استاندارد برای پر کردن جای خالی دندان‌ها در نظر گرفته می‌شود. ایمپلنت دندان یک میله کوچک پیچی شکل است که طی یک عمل جراحی در داخل استخوان فک فرو می‌رود تا به استخوان اطراف جوش خورده و آماده نگه داشتن تاج مصنوعی دندان شود. در واقع پایه ایمپلنت به عنوان ریشه دندان عمل می‌کند و روکش دندان به عنوان تاج دندان. بنابراین ایمپلنت نیازی به تکیه بر دندان‌های اطراف ندارد و در داخل استخوان فک ثابت می‌ماند. فرایند جوش خوردن استخوان به ایمپلنت را یکپارچگی استخوان (osseointegration) می‌گویند.

دو قسمت اصلی ایمپلنت دندان، Fixture و Abutment می‌باشند. قسمتی که داخل استخوان فک قرار می‌گیرد که اصطلاحاً Fixture نامیده می‌شود و قسمتی تاجی که بالای لثه قرار می‌گیرد Abutment نامیده می‌شود. روی Abutment پروتز یا روکش ایمپلنت قرار می‌گیرد. جنس پایه ایمپلنت از تیتانیوم است. از آنجا که تیتانیوم موجود در ایمپلنت‌ها با استخوان فک کاملا سازگاری دارد، ایمپلنت‌ها باعث لغزش، سر و صدا یا آسیب استخوانی نمی‌شوند.

چه کسانی می‌توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟

بیشتر افراد کاندیدای خوبی برای ایمپلنت دندان هستند. بهترین راه برای تعیین اینکه آیا شما کاندیدای ایمپلنت هستید یا نه، مراجعه به یک متخصص ایمپلنت است. به احتمال زیاد، متخصص ایمپلنت برای تعیین اینکه آیا ایمپلنت بهترین راه حل برای شماست یا نه، به دنبال معیارهای زیر و همچنین مکان دندان از دست رفته شما می‌گردد. یک کاندید خوب برای ایمپلنت دندان باید موارد زیر را داشته باشد:

  • سلامتی کلی خوب: از آنجا که ایمپلنت نیاز به یک عمل جراحی دارد، مهم است که شما از سلامت خوبی برخوردار باشید. بیمارانی که سیگار می‌کشند، مشروبات الکلی می‌نوشند و یا مبتلا به دیابت هستند، معمولاً در درمان ایمپلنت دندان میزان موفقیت پایین‌تری دارند زیرا این شرایط می‌توانند سلامت دهان را پایین بیاورند، که این امر بر روند بهبودی ایمپلنت تأثیر می‌گذارد.
  • لثه‌های سالم: داشتن لثه‌های سالم برای حمایت از ایمپلنت دندان ضروری است زیرا که با استخوان فک همراه است. بیماران با ریسک بالای بیماری پریودنتال (لثه) غالباً نارسایی ایمپلنت دندان را تجربه می‌کنند.
  • استخوان کافی برای پایداری ایمپلنت در فک: برخی از افرادی که استخوان فک خود را از دست داده‌اند نیز می‌توانند ایمپلنت دندان انجام دهند، اما ابتدا استخوان آنها باید با استفاده از روش‌های ویژه مانند پیوند استخوان بازسازی شود. از آنجا که ایمپلنت‌های دندانی با استخوان فک فیوز می‌شوند، چگالی و کیفیت کافی استخوان یکی از مهمترین ملزومات برای موفقیت ایمپلنت است.
  • تعهد به مراقبت بسیار مناسب از دندان‌های ایمپلنت شده و لثه‌های اطراف آن: ایمپلنت دندان نیاز به بهداشت عالی دندان دارد. تعهد به مسواک زدن و نخ دندان روزانه، همراه با بازدیدهای دوره‌ای از دندانپزشک بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید که این عادت‌های بهداشتی در حفظ سلامت و استحکام دندان‌های طبیعی شما نیز بسیار مهم است. طول عمر ایمپلنت دندان در صورت مراقبت صحیح و منظم از آن می‌تواند دائمی باشد.

بیشتر بخوانید: انتگراسیون استخوانی چیست؟

چه افرادی نمی‌توانند دندان‌های خود را ایمپلنت کنند؟

 

آیا شرایطی وجود دارد که در اثر آن‌ها نتوانیم ایمپلنت انجام دهیم؟ آیا محدودیت برای انجام ایمپلنت دندانی وجود دارد؟ آیا بیماری یا شرایط فیزیکی وجود دارد که روی کاشت دندان به روش ایمپلنت تاثیر بگذارد؟ این سوالات در مطب دندانپزشکان و کلینیک دندان از طرف بیمارانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند و  قصد دارند ایمپلنت انجام دهند مکرر مطرح می‌شود. سوالات بسیار زیاد دیگری نیز طبق شرایط و بیماری‌هایی که هر فرد دارد مطرح می‌شود مانند اینکه آیا افراد سیگاری هم می‌توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟ اگر دیابت داشته باشم می‌توانم کاشت‌دندان انجام دهم؟ آیا بارداری در انجام ایمپلنت دندان تاثیر دارد؟

در حقیقت می‌توان گفت به‌طور کلی ۹۵ درصد افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند می‌توانند بدون اینکه نگران از دست دادن آن در طولانی مدت باشند؛ ایمپلنت انجام دهند. در شرایطی که فرد از سلامت عمومی برخوردار باشد دلیلی وجود ندارد که نتوان عمل کاشت دندان را انجام داد اما چند بیماری خاص و شرایط خاص وجود دارد که ممکن است ایمپلنت دندان را با شکست مواجه کند. در چنین شرایطی این افراد باید بدانند که کاندید مناسبی برای انجام ایمپلنت دندان نیستند؛ این شرایط و بیماری‌های خاص به چند دسته محدود تقسیم می‌شوند:

  • افرادی که مبتلا به عفونت دندان یا فک هستند، ایمپلنت دندان نه تنها مشکلشان را برطرف نمی کند، بلکه ممکن است دردسرهای دیگری را هم برای آنها به وجود آورد.
  • افرادی که مبتلا به دیابت هستند، توجه داشته باشند که گذاشتن ایمپلنت باید با احتیاط‌های ویژه‌ای انجام گیرد. قبل از ایمپلنت دندان باید میزان قند خون فرد دیابتی توسط پزشک بررسی شود تا اگر بیماری دیابت فرد کنترل شده باشد، برای وی ایمپلنت گذاشته شود. شانس افراد دیابتی مانند دیگر افراد عادی است و جای هیچ نگرانی نیست.
  • افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، بهتر است برای انجام ایمپلنت مدتی سیگار را فراموش کنند و یا حتی المقدور مقدار مصرف دخانیات خود را کاهش دهند.
  • افرادی که داروهای ضد انعقاد خون یا آسپرین مصرف می‌کند با نظر پزشک معالج خود باید ۵ تا ۷ روز قبل از انجام جراحی داروی خود را قطع کند.
  • افرادی که تحت‌ رادیوتراپی به‌خصوص در ناحیه فک و صورت بوده‌اند و بیمارانی که طولانی‌مدت تحت‌درمان بیس‌فسفونات بوده‌اند، نباید ایمپلنت بگذارند.
  • ایمپلنت دندان در بارداری یکی از مواردی است که پزشکان به شدت با انجام آن در دوران بارداری مخالف‌اند و تا حد امکان از انجام این کار در دوران بارداری پرهیز می‌کنند.

 

ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان جایگزین دندان‌های از دست رفته

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

  • ایمپلنت‌ها ظاهر طبیعی و زیبایی دارند
  • به تسهیل بهداشت دهان و دندان کمک می‌کنند
  • ماندگاری بسیار طولانی دارند
  • عملکرد دندان‌ها را انجام می‌دهند
  • به جلوگیری از تحلیل استخوان کمک زیادی می‌کنند
  • از کج شدن دندان‌های دیگر جلوگیری می‌شود
  • به متفارن ماندن صورت کمک می‌کنند

عوارض احتمالی یا معایب ایمپلنت دندان:

  • کاشت ایمپلنت دندان برای هر شخصی مناسب نیست
  • ممکن است با خطرات جراحی روبرو شوید
  • در موارد نادر احتمال شکست ایمپلنت وجود دارد
  • فرآیند ایمپلنت گذاری کامل یک فرآیند زمانبر و طولانی است
  •  پروتزهای ایمپلنت نیاز به جایگزینی دارند
  • آسیب عصبی که می‌تواند باعث درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن لثه‌ها، لب‌ها و چانه فرد شود.
  • مشکلات سینوسی هنگامی که ایمپلنت‌های دندان قرار داده شده در فک بالا از یکی از حفره‌های سینوس شما بیرون می‌زند.

مراحل ایمپلنت دندان

  • معاینه فرد و تعیین نوع و تعداد ایمپلنت
  • برداشتن دندان آسیب دیده ( کشیدن دندان ) در صورت نیاز
  • آماده سازی استخوان فک ( پیوند استخوان ) در صورت نیاز
  • کاشت پایه ایمپلنت
  • رشد و ترمیم استخوان
  • انتخاب رنگ و انجام قالب گیری و ارسال برای لابراتور
  • قرار دادن نهایی ایمپلنت

روش‌های ایمپلنت دندان و توضیح نحوه انجام هر کدام:

ایمپلنت تک مرحله‌ای (Non submerged):

 

در ایمپلنت تک مرحله‌ای دوره انتظار برای بارگذاری روکش حذف می‌شود. در واقع جایگذاری پایه درون استخوان و بارگذاری روکش همگی در یک جلسه انجام می‌شود. اما روش کار چه تفاوتی با ایمپلنت معمول دارد؟

در ایمپلنت معمولی پس از کاشت، روی ایمپلنت با لثه پوشانده شده و بخیه زده می‌شود. این کار برای محافظت از پایه در برابر ضربات احتمالی ناشی از جویدن غذا انجام می‌گیرد. پس از طی شدن بازه زمانی لازم برای جوش خوردن پایه به استخوان، لثه با عمل جراحی باز شده تا ایمپلنت نمایان شود و دندانپزشک بتواند اباتمنت را روی آن نصب کند.

ایمپلنت دو مرحله‌ای (Submerged):

 

کاشت ایملپنت دو مرحله‌ای در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا جراحی لثه را انجام داده و فیکسچر را داخل آن می‌گذارند. پس از انجام آن حدودا 2 الی 4 ماه نیاز است که ایمپلنت با استخوان فک خوب جوش بخورد و در جای خودش قرار بگیرد. پس از این مرحله باید مجدد یک جراحی دیگری روی دندان انجام شود تا با استفاده از آن فیکسچر باز شده و سپس قالب گیری انجام شده و پروتزها برای قرارگیری روی ایمپلنت آماده گردند.

 

از این رو زمانی که جراحی مرحله دوم انجام گرفت، قطعه‌ای به نام اباتمنت بر روی فیکسچر قرار گرفته تا قالب گیری صورت بگیرد و پس از آن پروتزها آماده شده و روی آن قرار خواهند گرفت.

 ایمپلنت فوری :

 

اصطلاح ایمپلنت فوری که در زبان فارسی گفته می‌شود به دو درمان و اصطلاح متفاوت در انگلیسی مربوط است.

  • ایمپلنت فوری یا fresh socket یا immediate insertion به کاشت ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان گفته می‌شود.
  • اصطلاح دیگری که باز با نام ایمپلنت فوری معروف است، ترجمه مصطلحی از immediate loading است. ایمپلنت فوری در اینجا یعنی گذاشتن پروتز بر پایه ایمپلنت همزمان با کاشت ایمپلنت. البته این پروتز موقت است. بعد از پروسه استئواینتگریشن یا جوش خوردن ایمپلنت به استخوان پروسه پروتز دایم طبق روال معمول انجام می‌شود.

هر دو اینها از روش‌های متفاوت ایمپلنت فوری هستند. هر کدام از این روش‌ها، باتوجه به وضعیت دندان شما توسط متخصص انتخاب خواهد شد.

5 after care tips for your dental implants
شرکت پارس سمن طب، تولید کننده ایمپلنت ایرانی با برند DPI

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان:

  1. پس از انجام ایمپلنت تا ۱ روز از مسواک زدن پرهیز شود.
  2. تا ۸ ساعت بعد از انجام ایمپلنت از شستن دهان خودداری شود.
  3. بعد از ایمپلنت تا ۳ روز از کشیدن سیگار، نوشیدن چای و قهوه خودداری شود.
  4. استفاده از موار مخدر و مشروبات الکلی باعث می شود که ایمپلنت به صورت کامل موفقیت آمیز نباشد.
  5. بعد از ایمپلنت از نخ دندان و خمیر دندان های مخصوص ایمپلنت استفاده شود.
  6. نوشیدن آب پس از انجام ایپلنت امکان پذیر است ولی در مورد خوردن باید بعد از اتمام بی حسی انجام بپذیرد.
  7. از نوشیدن مایعات با نی خودداری شود(حداقل دو هفته).
  8. از نوشیدن مایعات و غذاهای گرم خودداری شود.

جنس ایمپلنت دندان چیست؟

جنس پایه ایمپلنت که در استخوان فک کار گذاشته می‌شود، به‌صورت معمول از فلز آلیاژ تیتانیوم می‌باشد دلایل انتخاب تیتانیوم به عنوان پایه ایمپلنت به شرح زیر می‌باشد:

  • سازگاری بالایی که فلز تیتانیوم با بدن انسان دارد.
  • به دلیل سازگاری که با بدن انسان دارد؛ فرآیند جوش خوردن آن با استخوان فک، سریع انجام می‌شود.
  • استحکام و طول عمر مناسبی در دهان دارد ( طول عمر ایمپلنت حداقل 20 سال عنوان شده است اما با مراقبت‌های مناسب می‌تواند این طول عمر مادام العمر نیز باشد.)

بعضی از افراد به جنبه زیبایی کاشت ایمپلنت خیلی اهمیت می‌دهند و در زمانی که برای پایه ایمپلنت از فلز تیتانیوم استفاده می‌شود ممکن است به مرور زمان سایه تیره از زیر تاج سرامیکی آن به نظر بیاید و امروزه پایه‌های ایمپلنت سرامیک سفید رنگ از جنس زیرکونیا (دی اکسید زیرکونیوم) ساخته شده‌اند که طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، دلایل انتخاب پایه‌های زیرکونیا به شرح زیر می‌باشد.

  • جنس زیرکونیا با بدن سازگاری زیادی دارد.
  • از نظر مقاومت عمر خوبی دارند.
  • به دلیل سفید بودن رنگ آنها از نظر زیبایی، مطلوبیت بیشتری دارند.

بدن انسان ممکن است به فلز تیتانیوم آلرژی نشان دهد. در زیرکونیا احتمال آلرژی آن با بدن کم است.

برخی انواع ایمپلنت زیرکونیا و همچنین تیتانیومی به شکل یک تکه طراحی شده‌اند و می‌توان آنها را طی یک عمل جراحی کاشت، بدون این که نیاز به جراحی مجدد برای بازکردن لثه روی ایمپلنت و کارهای دیگر باشد. به این ترتیب راحتی بیمار افزایش و طول زمان درمان کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر تیتانیوم و زیرکونیا، اباتمنت‌ها و ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند از مواد دیگر مثل آلیاژهای طلا، فولاد ضد زنگ و غیره ساخته شوند.

اگرچه میزان کاربرد آن‌ها کمتر است اما ممکن شرایطی فراهم‌ شود که مورد استفاده قرار بگیرد.

ایمپلنت دندان DPI: بهترین ایمپلنت دندانی ایرانی با کیفیتی برتر

 

از زمانی که ایمپلنت دندان به عنوان جایگزینی برای دندان‌های از بین رفته معرفی شد، به دلیل قابلیت‌های بسیار مفید و مزایای آن، تبدیل به یک راه حل محبوب برای بسیاری از بیماران شده است. اما باتوجه به تنوع بالای ایمپلنت‌های موجود در بازار، انتخاب ایمپلنت مناسب و با کیفیت، می‌تواند برای بیماران چالش برانگیز باشد. ایمپلنت  DPI، یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین ایمپلنت‌های موجود در ایران است که در ادامه به معرفی و مزایای آن پرداخته خواهد شد.

در مقایسه با ایمپلنت‌های خارجی، ایمپلنت دندان DPI از نظر کیفیت، مشابه نمونه‌های خارجی خود است. بسیاری از دندانپزشکان مطرح کشور، حتی معتقدند که ایمپلنت DPI حتی بهتر از ایمپلنت‌های خارجی کار می‌کند. این ادعا باتوجه به تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده بر روی این ایمپلنت توسط محققین داخلی تأیید شده است.

باتوجه به جنس و مواد مورد استفاده در ایمپلنت  DPI، می‌توان گفت که این ایمپلنت دندانی از قدرت بالایی برخوردار است. جنس تیتانیوم برای بدنه ایمپلنت و استفاده از فناوری‌های بالا برای ساخت، ایمپلنت DPI را از نظر کیفیتی یک سر و گردن بالاتر از رقبا قرار می‌هد.

از دیگر امتیازات ایمپلنت  DPI، طراحی منحصر به فرد و زیبایی آن است. طرح‌های مختلفی برای ایمپلنت DPI  در نظر گرفته شده است که با توجه به نیاز و سلیقه بیماران، انتخاب شده و نصب می‌شوند. این مسئله در کنار کیفیت بالای ایمپلنت  DPI، باعث شده است که بسیاری از بیماران در ایران، به این ایمپلنت اعتماد کنند و از آن استفاده کنند.

در نهایت، بر اساس اطلاعات فوق، می‌توان نتیجه گرفت که ایمپلنت دندان DPI با داشتن کیفیت و قدرت بالا، طراحی زیبا و منحصر به فرد، و با توجه به تأییدیه‌های محققین داخلی، بهترین ایمپلنت دندانی با کیفیتی برتر در ایران است.

پرسش و پاسخ ایمپلنت دندان

آیا ایمپلنت های دندان ایمن هستند و چقدر دوام می‌آورند؟

ایمپلنت دندان تنها جایگزین دندان دائمی در نظر گرفته می‌شود. این به این دلیل است که ایمپلنت به عنوان یک ریشه دندان جایگزین عمل می‌کند. هنگامی که از ایمپلنت به درستی مراقبت شود، می‌تواند تا پایان عمر شما دوام بیاورد!

آیا ایمپلنت های دندانی می توانند همیشه و در هر زمانی بجای دندان از دست رفته بکار برده شوند؟

ایمپلنت‌های دندانی را می‌توان تقریباً با هر وضعیت از دست دادن دندان سازگار کرد. در صورت لزوم می‌توان از آنها برای جایگزینی یک دندان، چند دندان یا کل دهان استفاده کرد!

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

جراحی ایمپلنت دندان شامل ضربه به لثه و فک می‌شود. خود جراحی نباید درد داشته باشد زیرا دهان بی‌حس می‌شود. با از بین رفتن بی حسی، بیماران اغلب سطحی از درد را احساس می‌کنند.

درمان ایمپلنت چقدر طول می‌کشد؟

خود عمل 1 تا 2 ساعت طول می‌کشد و زمان بهبودی 3 تا 6 ماه است. در طول این مدت، آلیاژ تیتانیوم (همان ماده‌ای که در جایگزینی مفصل استفاده می‌شود) ایمپلنت اطراف بهبود می‌یابد و با بافت استخوانی اطراف ادغام می‌شود.

پس از  عمل جراحی ایمپلنت چه اتفاقی می‌افتد؟

ممکن است متوجه کبودی روی لثه، تورم در اطراف لثه و صورت، خونریزی جزئی و مقداری درد در محل کاشت شوید.

آیا تمیز کردن دندان‌هایی که ایمپلنت شده‌اند، کار سختی است؟

تمیز کردن ایمپلنت‌های دندانی تقریباً مشابه مراقبت از دندان‌های طبیعی شما است. اگرچه ممکن است به چند ابزار یا ترفند اضافی برای یادگیری نحوه تمیز کردن موثر ایمپلنت‌های دندانی نیاز داشته باشید، اما تمیز کردن ایمپلنت از آن چیزی که فکر می‌کنید ساده‌تر است.

اگر من زمانی که دندان‌های طبیعی خود را داشتم دچار بیماری لثه شده بودم، آیا این امکان وجود دارد زمانی که ایمپلنت را انجام دادم، دوباره به این بیماری مبتلا شوم؟

بله، اگر به اندازه کافی به آنها توجه نکنید، همینطور خواهد شد. اگر آنها را تمیز نگه دارید و آنها را به طور مرتب توسط تیم دندانپزشکی خود بررسی کنید، هیچ مشکلی پیدا نخواهید کرد. استعمال دخانیات همچنین بر سلامت ایمپلنت‌ها تأثیر می‌گذارد. بنابراین، اگر سیگار می‌کشید، ممکن است لازم باشد با دقت بیشتری از دندان‌های ایمپلنت شده خود مراقبت کنید. برخی از دندانپزشکان برای افرادی که سیگاری هستند، عمل ایمپلنت را انجام نمی‌دهند.

آیا می‌توانم دندان‌هایی را که بر روی ایمپلنت سوار شده‌اند را بیرون بیاورم؟

بیشتر دندان‌های متصل شده به ایمپلنت‌ها فقط توسط یک دندانپزشک، قابل نصب و برداشتن هستند. اما اگر پروتزهای قابل جدا سازی را به ایمپلنت‌ها وصل کرده‌اید، می‌توانید آنها را برای تمیز کردن خارج کنید.

 

آیا می‌توانم برای هر یک از دندان‌های از دست رفته‌ام، عمل ایمپلنت را انجام دهم؟

کاندیدای مناسب برای ایمپلنت دندان افرادی هستند که یک دندان یا چندین دندان از دست داده‌اند و تراکم استخوان کافی در ناحیه شکاف دندان دارند. آنها باید از سلامت کلی خوبی برخوردار باشند و بتوانند جراحی دهان را بدون اینکه بعد از عمل دچار مشکلات سلامتی شدید شوند، تحمل کنند.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 17 =