اینله و آنله دندان چه چیزی است؟

فهرست مطالب
اینله و آنله دندان چه چیزی است؟

در میان روش های ترمیمی که برای دندان ها استفاده می شوند اینله و آنله جزء بهترین و پیشرفته ترین روش ها به شمار میروند. این روش ها برای ترمیم دندان های پوسیده و آسیب دیده مورد استفاده قرار میگیرند. در واقع میتوان گفت این راهکارهای ترمیمی جایگزین های زیباتر و بادوام تری برای پرکردن‌های سنتی هستند.
اگر به طور دقیق نمیدانید که اینله و آنله دندان چه چیزی است توصیه میکنیم این مطلب را دنبال کنید. در ادامه به طور مفصل در مورد این روش های ترمیمی کاربردی با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد.

چنانچه قصد تهیه ایمپلنت ایرانی را دارید میتوانید با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

اینله دندان چیست؟

اینله در واقع یک قطعه کوچک است که از ترکیباتی شبیه به جنس دندان تشکیل می شود. این قطعات به صورت سفارشی و مشابه دندان های شما ساخته می شوند و دندانپزشک با کمک آنها اقدام به پر کردن جای خالی شکستگی دندان میکند.
اینله دندان در دو نوع اینله مستقیم و اینله غیرمستقیم وجود دارد. در هر دو نوع به برش و ساییدن دندان احتیاجی نیست و در اصل اینله روی دندان شکسته قرار می گیرد. زمانی که آسیب وارده به دندان زیاد است از اینله غیر مستقیم استفاده می شود. اینله مستقیم روشی رایج تر است و به آماده سازی کمتری برای دندان نیاز خواهد داشت.

 

اینله دندان چیست؟

بیشتر بخوانید: خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل طبیعی است؟

 

آنله دندان چیست؟

آنله های دندان شباهت بسیاری به اینله ها دارند اما از ابعاد بزرگتری برخوردار بوده و به روش متفاوتی نیز ساخته می شوند. آنله ها را عموما برای پوسیدگی و آسیب دندان های نیش به کار می برند. چنانچه بخش آسیب دیده بزرگتر از استاندارد پرکردن باشد، دندانپزشک شما احتمالا آنله را پیشنهاد می دهد.
آنله های دندان در مقایسه با اینله طول عمر کمتری دارند به دلیل اینکه متصل کردن آنها به دندان سخت تر است و فشار بیشتری به آنها وارد می شود. با کمک آنله میتوان دندان هایی که بخش وسطشان دچار پوسیدگی شده و پوسیدگی یک یا بیش از 1 لبه دندان را درگیر کرده را نیز به راحتی ترمیم کرد.

مزایای اینله و آنله دندان

اینله و آنله دندان دارای مزایای بسیاری هستند که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • سفیدی طبیعی: اینله و آنله از رزین کامپوزیت، چینی و طلا ساخته می شوند. این موضوع باعث می شود که شباهت زیادی به رنگ طبیعی دندان های شما داشته باشند.
  • طول عمر زیاد: متریال به کار رفته در ساخت اینله و آنله باعث شده که از طول عمر زیادی برخوردار باشند. این متریال موجب می شوند که در صورت مراقبت صحیح، این ترمیم ها تا سال ها دوام داشته باشند.
  • بدون انبساط: اینله و آنله برخلاف پر کردن های سنتی دچار انبساط نمی شوند و با گذشت زمان نیز یکپارچگی خود را حفظ می کنند.
    محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی: اینله و آنله مواد خوب دندان را حفظ کرده و از آنها در مقابل پوسیدگی به بهترین شکل محافظت می کنند.
  • اقتصادی بودن: اینله و آنله یک راهکار اقتصادی برای ترمیم دندان های آسیب دیده به شمار میروند. این روش های ترمیمی یک راه حل طولانی مدت و با دوام هستند و می توانند از افزایش هزینه های شما در آینده جلوگیری کنند.

 

مزایای اینله و آنله دندان

بیشتر بخوانید: ایمپلنت فوری چیست و پیاده سازی آن چقدر طول میکشد؟

 

روش اجرای اینله و آنله

اجرای اینله و آنله به صورت زیر انجام می شود:

  1. ارزیابی و آماده‌سازی دندان: در قدم اول دندان ها باید ارزیابی و آماده سازی شوند. آماده سازی دندان باعث می شود که مکانی مناسب برای قرارگیری اینله یا آنله ایجاد گردد.
  2. قالب گیری: پس از ارزیابی و آماده سازی دندان نوبت به قالب گیری می رسد. قالب تهیه شده از دندان به آزمایشگاه دندان‌سازی فرستاده می شود تا اینله یا آنله به طور دقیق ساخته شوند.
  3. ساخت اینله یا آنله: اینله و آنله بر اساس قالب تهیه شده در آزمایشگاه دندان‌سازی ساخته می شوند. این پروسه ممکن است به چند روز زمان نیاز داشته باشد.
  4. قرار دادن موقت ترمیم: زمانی که اینله یا آنله در حال ساخت هستند دندانپزشک عموما یک ترمیم موقت در دندان قرار می دهد تا آن را از آسیب دیدگی محافظت کند.
  5. نصب اینله یا آنله: بعد از آنکه اینله یا آنله آماده شد دندانپزشک اقدام به نصب کردن آن میکند. دندانپزشک پس از متصل کردن اینله و آنله به دندان مطمئن می شود که ترمیم به درستی در جای خود قرار گرفته باشد.
  6. تنظیم و پولیش: مرحله انتهایی اینله و آنله دندان مربوط به تنظیم و پولیش می شود. انجام این کار باعث می شود که سطح این ترمیم ها صاف و براق شده و ظاهر آنها نیز طبیعی تر به نظر برسد.

 

روش اجرای اینله و آنله

بیشتر بخوانید: ۵ روش جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان

 

تفاوت بین اینله، آنله و تاج

یکی ازتفاوت های بین اینله، آنله و تاج این است که اینله و آنله نیاز به تراشیدن کمتری دارند و باعث می شوند ساختار طبیعی دندان حفظ شود.
تاج های دندان عموما قیمت های بالاتری دارند به ویژه در مواقعی که از سرامیک یا فلزات گرانقیمت در آنها استفاده می شود. معمولا از تاج ها در مواقعی که آسیب های دندان بسیار شدید است استفاده می شود اما اینله و آنله برای ترمیم های کوچک گزینه های بهتری هستند.

مراقبت های بعد از اینله و آنله

برای افزایش طول عمر و حفظ عملکرد اینله و آنله لازم است پس از انجام آنها به دستورالعمل های مراقبتی زیر توجه کنید:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان: یکی از مهم ترین نکات مراقبتی بعد از اینله و آنله رعایت بهداشت دهان و دندان است. حتما دندان های خود را دو مرتبه در روز مسواک بزنید و حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • عدم مصرف غذاهای سفت یا چسبنده: تا حد امکان از مصرف غذاهای سفت یا چسبنده خودداری کنید. از میان این غذاها میتوان به مواردی مانند آبنبات سفت، یخ و کارامل چسبنده اشاره کرد.
  • استفاده از نایت گارد: اگر در شب دندان قروچه می کنید یا فک خود را فشار می دهید برای محافظت از اینله و آنله از نایت گارد استفاده کنید.
  • فشار وارد نکردن به دندان ها: از دندان هایتان برای باز و بسته کردن بطری ها استفاده نکنید و در زمان گاز گرفتن اجسام سخت بسیار مراقب باشید.
  • معاینه منظم دندان ها: تا حد امکان به صورت منظم به دندانپزشکی مراجعه کنید تا اگر مشکل احتمالی در ترمیم وجود دارد زودتر بتوانید برای رفع آن اقدام نمایید.

 

مراقبت های بعد از اینله و آنله

بیشتر بخوانید: دندان چه زمانی باید عصب کشی شود؟

 

سخن پایانی

در این مطلب اطلاعاتی را در مورد اینله و آنله دندان در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. این روزها از این دو روش برای ترمیم دندان های آسیب دیده بسیار استفاده می شود و این موضوع به دلیل مزایای بسیار آنها است. برای بازیابی شکل، عملکرد و استحکام دندان های آسیب دیده، اینله و آنله را برای هر فرد به صورت سفارشی می سازند.
این روش های ترمیمی یک راه حل طولانی مدت و ماندگار برای برطرف کردن مشکلات دندانی هستند و این روزها مورد توجه دندانپزشکان بسیاری قرار گرفته اند. در واقع میتوان گفت اینله و آنله دو روش محتاطانه برای ترمیم دندان ها هستند و بهترین جایگزین برای روش های سنتی محسوب می شوند.

سوالات متداول

  • اینله ها چقدر دوام دارند؟
    به صورت میانگین اینله ها می توانند حدود 15 سال دوام داشته باشند. در برخی موارد نیز ممکن است تا سی سال یا بیشتر هم دوام بیاورند.
  • هزینه اینله و آنله چقدر است؟
    هزینه اینله و آنله به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمیتوان عدد ثابتی را برای آن مشخص کرد. از میان این عوامل میتوان به مواردی مانند جنس مواد استفاده شده، میزان پیچیدگی کار و دستمزد دندانپزشک اشاره کرد.
  • آیا ممکن است پس از نصب اینله و آنله حساسیت ایجاد شود؟
    برخی از افراد پس از نصب اینله و آنله ممکن است حساسیت به گرما و سرما را تجربه کنند که این حساسیت پس از مدتی رفع می شود.
امتیاز شما

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 11 =