شرکت پارس سمن طب، تولید کننده ایمپلنت دندان 

اطلاعات تماس
ایمپلنت

تفاوت ایمپلنت ایرانی و خارجی

تفاوت ایمپلنت ایرانی و خارجی

ایمپلنت دندان یکی از روش های درمانی ارائه شده برای از دست دادن دندان است که به دلیل کاربرد و مزایای بالای آن بسیار محبوب است. این محبوبیت باعث شده تا برندهای مختلفی شروع به ساخت ایمپلنت های دندانی کنند. وجود تولیدات ایمپلنت خارجی کشورهای مختلفی مانند سوئیس، آمریکایی، آلمانی، کره ای و ایرانی …. ممکن است بیماران را در انتخاب برند ایمپلنت خود دچار سردرگمی کند. به همین دلیل در این مقاله به بررسی تفاوت ایمپلنت ایرانی و خارجی پرداخته‌ایم.

محبوب ترین انواع ایمپلنت های دندانی کدامند؟

یکی از محبوب ترین انواع ایمپلنت های دندانی، ایمپلنت های دندانی ساخته شده از تیتانیوم است. ایمپلنت های تیتانیوم انقلابی در زمینه دندانپزشکی ایجاد کرده اند و به عنوان جایگزینی استاندارد برای دندان های از دست رفته در نظر گرفته می شوند. این ایمپلنت ها مزایای بی شماری از جمله مقاومت، سازگاری زیستی و میزان موفقیت بالا و طولانی مدت را ارائه می دهند و به همین دلیل، انتخابی محبوب در بین بیماران و متخصصان ایمپلنت دندان هستند.

اکثر ایمپلنت های ایرانی و خارجی از تیتانیوم ساخته می شوند. تیتانیوم علاوه بر کیفیت بالای خود با بدن انسان نیز سازگاری خوبی دارد و می تواند برای این کار بسیار مناسب باشد. تیتانیوم یک لایه نازک بر روی سطح خود ایجاد می کند که از آن در برابر خوردگی محافظت می‌کند. این لایه در برابر اسیدها، ترکیبات نمکی و اکسیژن مقاومت بالایی دارد. علاوه بر این، تیتانیوم ضد مغناطیس است و هیچ آسیبی برای انسان ندارد. دلیل اصلی استفاده از تیتانیوم این است که بدن انسان آن را به عنوان یک جسم خارجی پس نزند.

محبوب ترین انواع ایمپلنت های دندانی کدامند؟

ایمپلنت ایرانی

ایمپلنت دندان از اواسط دهه 1970 در ایران آغاز شد و امروزه به یک روش رایج دندانپزشکی تبدیل شده است. اکثر ایمپلنت های مورد استفاده در ایران در کشورهای اروپایی و آمریکایی تولید می شوند و عمدتا از تیتانیوم یا زیرکونیوم ساخته می شوند. استفاده از علم و دانش روز دنیا توانسته است سبب پیشرفت ما در این صنعت شود تا بتوانیم انواع ایمپلنت های دندانی را با کیفیت قابل قبول تولید کنیم. البته باید گفت ایمپلنت های ایرانی نسبت به سایر کشورهای تولید کننده ایمپلنت جدید هستند و هنوز جای بهتر شدن دارد، اما می توانند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که به دنبال درمانی مقرون به صرفه برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود هستند.

 

انواع ایمپلنت های ایرانی

همانطور که در بالا ذکر شد، صنعت ایمپلنت در ایران بسیار جدید است. به همین دلیل بسیار طبیعی است که تعداد کمی از برندهای ایرانی در این زمینه فعال باشند. برخی از بهترین برندهای تولید کننده ایمپلنت در ایران عبارتند از:

  • شرکت کیمیا کشت اطبا
  • شرکت کوشافن پارس
  • شرکت نیک کاشت آسیا

انواع ایمپلنت های ایرانی

ماندگاری ایمپلنت ایرانی

طول عمر هر وسیله درمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به همین دلیل باید به آن توجه ویژه ای شود. باید بدانید که طول عمر ایمپلنت با عوامل زیادی مانند:کیفیت، جنس مورد استفاده، نحوه مهارت پزشک، نحوه استفاده درست، سلامت بیمار و….  ارتباط مستقیم دارد. اگر می خواهید از طول عمر ایمپلنت های ایرانی مورد استفاده مطلع شوید، پیشنهاد می کنیم با یک پزشک متخصص مشورت کنید که با بررسی وضعیت شما و کیفیت برندهای ایرانی پاسخ دقیقی به شما خواهد داد.

 

معایب ایمپلنت ایرانی چیست؟

در بررسی تفاوت ایمپلنت ایرانی و خارجی متوجه خواهیم شد که ایمپلنت های ایرانی دارای معایبی هستند که افراد را به استفاده از برندهای خارجی ترغیب می‌کند. مهمترین آنها به شرح زیر است:

  • ایمپلنت‌های ایرانی ظاهری غیر طبیعی دارند.
  • ایمپلنت‌های ایرانی از کیفیت و دوام و استحکام پایینتری نسبت به مشابه خارجی خود برخوردار است.
  • ایمپلنت‌های ایرانی برای کاشت فوری مناسب نیستند.
  • ایمپلنت های ایرانی سایز بزرگی ندارند و پزشک در شرایط خاص حق انتخاب ندارد.

معایب ایمپلنت ایرانی چیست؟

ایمپلنت خارجی

پایه ایمپلنت و اباتمنت معمولاً از تیتانیوم و زیرکونیوم ساخته شده است، در حالی که روکش دندان از سرامیک یا چینی ساخته شده است. همه این مواد اولیه گران هستند. به همین دلیل، مواد اولیه، تکنولوژی ساخت و مواد مورد استفاده سازنده بر قیمت ایمپلنت های دندان خارجی تاثیر می گذارد.

ایمپلنت های دندانی خارجی در کلینیک ها در 3 سطح کلاس 1، کلاس 2 و کلاس 3 به بیماران ارائه می شود. واضح است که کیفیت ایمپلنت های دندانی تولید شده توسط شرکت های تولید کننده معروف دنیا مانند استرومن یا زیمر بسیار بالا و با کیفیت تر از نمونه ایرانی است.

ایمپلنت خارجی

مزایای ایمپلنت های برند خارجی

از مزایای ایمپلنت های برند خارجی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازگاری بالا
  • راحتی مطلوب
  • ظاهر طبیعی
  • پایداری خوب
  • مقاومت بالا در برابر فشار و شکستگی
  • ماندگاری مادام العمر
مزایای ایمپلنت های برند خارجی

 

معایب برندهای خارجی ایمپلنت

اما از معایب برندهای خارجی ایمپلنت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه بسیار بالا
  • مشکل در دسترسی به قطعات
  • مشکلات استفاده از گارانتی

تفاوت ایمپلنت ایرانی و خارجی

ایمپلنت های ایرانی معمولا ارزان تر است. در کل با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، ایمپلنت های ارزان قیمت ایرانی طرفداران خود را دارند، اما اگر بخواهیم بهترین کیفیت را داشته باشیم باید به برندهای خارجی گرچه با هزینه بالاتر مراجعه کنیم و یکی از مزایای ایمپلنت های داخلی قیمت پایین آنها است. به دلیل تولید داخلی، هزینه های حمل و نقل و واردات را متحمل نمی شود که قیمت آن نسبت به محصولات خارجی ارزان تر است. البته باید توجه داشت که همیشه ارزان بودن به معنای کیفیت پایین نیست.

ایمپلنت‌های ایرانی کیفیت پایین تری نسبت به محصولات خارجی دارند. البته نمی توان گفت همه ایمپلنت های داخلی بد هستند اما در کل نمی توانند رقابت کنند. یکی از دلایل این امر این است که فناوری و دانش فنی ما بسیار پایین تر از کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و اروپا است.

دلیل دیگر این است که مواد اولیه مرغوب مانند تیتانیوم خالص در ایران کمتر تولید می شود. البته یک سری از شرکت های داخلی مانند فرابوند در صدد ارتقای کیفیت هستند اما همچنان با برندهای معتبر خارجی فاصله دارند.

از سوی دیگر برخی از تولیدکنندگان داخلی در تلاش برای ارتقای کیفیت محصولات خود هستند. به عنوان مثال، استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا یا استفاده از تکنولوژی مدرن.

اما یکی از مهمترین معایب ایمپلنت های داخلی نبود استانداردهای لازم، عدم کنترل کیفی مناسب و خدمات پس از فروش نامناسب است.

برخی معتقدند مواد اولیه و تجهیزات مورد استفاده در تولید داخلی کیفیت لازم را ندارد.

تفاوت ایمپلنت ایرانی و خارجی

 

تفاوت ایمپلنت ایرانی و خارجی از نظر قیمت

قیمت بسیار بالاتر ایمپلنت های برند خارجی به دلیل کیفیت بهتر و همچنین ظاهر بسیار طبیعی آنها است. با وجود اینکه قیمت ایمپلنت های ایرانی مناسب تر است، اما توانایی رقابت با برندهای گران قیمت خارجی را ندارند، زیرا سطح کیفی ایمپلنت های شناخته شده خارجی را نمی توان با نمونه های ایرانی خود مقایسه کرد. به طور کلی برندهای ایرانی برای رقابت با برندهای خارجی نیاز به تحقیق و توسعه بیشتری دارند.

تفاوت ایمپلنت ایرانی و خارجی

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی تفاوت ایمپلنت ایرانی و خارجی بپردازیم. به طور کلی باید گفت که مناسب بودن ایمپلنت داخلی یا خارجی به برند خاص و شرایط مالی فرد بستگی دارد. اما توصیه می شود قبل از تصمیم گیری در مورد مزایا و معایب انواع ایمپلنت ها با دندانپزشک مشورت کنید. همچنین تمام هزینه های ایمپلنت دندان ایرانی را از کلینیک یا مرکزی که قصد انجام این درمان را دارید بپرسید تا با مقایسه قیمت و کیفیت ایمپلنت های خارجی و ایرانی بهترین روش را برای ایمپلنت خود انتخاب کنید. میزان موفقیت درمان ایمپلنت دندان مانند هر درمان پزشکی دیگری علاوه بر بند خارجی یا ایرانی، به عوامل متعددی از جمله: دانش و مهارت متخصص ایمپلنت دندان (پریودنتیست)، وضعیت سلامت بیمار، مراقبت های بعد از درمان و در نهایت کیفیت درمان بستگی دارد. بنابراین، علاوه بر تمرکز بر اینکه کدام برند ایمپلنت بهتر است، باید تمامی عناصر مهم ذکر شده را در نظر گرفت.

سوالات

  1. آیا ایمپلنت های ایرانی دوام و استحکام مشابه ایمپلنت های خارجی دارند؟
    ایمپلنت ساخت ایران نسبت به مشابه کره ای خود تقریباً موفق بوده و باهمان کیفیت خدماتی حدود نصف هزینه ایمپلنت های کره ای ارائه می دهد. در موارد دیگر معمولا دوام ایمپلنت خارجی بهتر است.
  2.  آیا ایمپلنت ایرانی مورد تایید سازمان های بین المللی مربوطه قرار گرفته است؟
    بله، بسیاری از جراحی های ایمپلنت دندان در ایران دارای تاییدیه سازمان های بین المللی کیفیت و استاندارد هستند.
  3.  در مقایسه تفاوت ایمپلنت ایرانی و خارجی ، هزینه های انجام کدام ایمپلنت مناسبتر است؟
    اکثر ایمپلنت های دندان ایرانی هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت های دندان خارجی دارند و این یکی از مزیت های آنها است.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 10 =