تفاوت ایمپلنت دندان با پروتز دندان

فهرست مطالب
تفاوت ایمپلنت دندان با پروتز دندان

اگر یک یا همه دندان های خود را از دست داده اید، چندین گزینه درمانی وجود دارد که می تواند لبخند شما را بازگرداند. از دست دادن دندان می تواند باعث تغییرات ساختاری در فک و تغییر در ساختار صورت و در نتیجه ظاهر نامطلوب شود. ایمپلنت‌ و پروتز دندان شکاف‌ها را پر می‌کنند تا کنترل بدن را به شما بدهند. به طور معمول ایمپلنت و انواع پروتز مورد استفاده در دهان برای جایگزینی دندان استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم تفاوت ایمپلنت و پروتز دندان را بررسی کنیم.

پروتز دندان چیست؟

پروتز دندان در واقع نوعی دندان به صورت مصنوعی ساخته شده از مواد مختلف بعضا غیر حساسیت زا که شبیه دندان ها و خط لثه شما هستند. دو نوع پروتز جزئی و کامل وجود دارد.

پروتزهای کامل همان دست دندان های فک بالا و پایین هستند که در اصطلاح عامیانه به آنها دندان مصنوعی می‌گویند و جایگزین تمام دندان های بالا یا پایین شما می شوند.

هنگامی که دندان ها سالم می مانند، از پروتزهای جزئی برای جایگزینی برخی از دندان ها استفاده می شود. پروتزهای جزئی برای پر کردن شکاف بین دندان‌های طبیعی که هنوز دست نخورده هستند و با گیره‌هایی در اطراف دندان‌های موجود یا ضمیمه‌هایی که روی تاج قرار می‌گیرند محکم می‌شوند، استفاده می‌شود.

پروتز دندان چیست؟

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پروتز دندان

 

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان پروتزی است که به طور کامل با پیچ به استخوان فک بالا یا پایین متصل می شود و یک سیستم ایمن، بادوام و کاملا قابل اعتماد است. از نظر ظاهر و مقاومت ایمپلنت بیشترین شباهت را به دندان های طبیعی دارد و در واقع خود نوعی پروتز ثابت دندان است.

ایمپلنت دندان چیست؟

چرا مردم به جای پروتز از ایمپلنت دندان استفاده می کنند؟

  • ایمپلنت دندان می تواند گزینه ای عالی برای کسانی باشد که از سلامت سایر دندانها برخوردار هستند و می خواهند یک گزینه طولانی مدت داشته باشند.
  • اما پروتزها باید در طول زمان تنظیم شوند، زیرا شکل لثه ها با افزایش سن تغییر می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، پروتز باید دوباره نصب شود. از سوی دیگر، پروتزهای هیبریدی یا ثابت نیازی به نصب مجدد ندارند.
  • بسیاری از افراد مجبورند رژیم غذایی خود را تغییر دهند زیرا نمی توانند غذاهای خاصی را با پروتز متحرک خود بجوند.
  • از نظر زیبایی ، ایمپلنت دندان بیشتر شبیه دندان های طبیعی خود انسان هستند.
  • با انجام ایمپلنت، دیگر لازم نیست نگران بیرون آوردن  دندان در شب یا شکستن آن در حین غذا خوردن باشید.

چرا مردم به جای ایمپلنت از پروتز استفاده می کنند؟

مهمترین دلایلی که باعث می شود افراد به جای ایمپلنت، پروتز دندان را انتخاب کنند عبارتند از:

  • استخوان نامناسب برای کاشت دندان: بسته به از دست دادن استخوانی که بیمار ممکن است تجربه کند، ممکن است بیمار کاندید مناسبی برای پیوند نباشد.
  • ناتوانی در انجام عمل جراحی: اگر بیمار در شرایط نامناسبی است و قادر به تحمل جراحی نیست، ایمپلنت گزینه خوبی نیست.
  • هزینه: ایمپلنت ها به دلیل جراحی و درمان طولانی تر، نسبت به پروتز هزینه بالاتری دارند.
  • زمان: پیوند معمولاً 4 تا 8 ماه طول می کشد تا درمان بسته به عوامل مختلفی انجام شود. همه بیماران برای ویزیت های مطب اضافی وقت ندارند.

چرا مردم به جای ایمپلنت از پروتز استفاده می کنند؟

تفاوت ایمپلنت و پروتز دندان چیست؟

راحتی
اولین تفاوت ایمپلنت و پروتز دندان ، تفاوت در احساس راحتی در درمان است. پروتز یک وسیله متحرک است که تسکین موقتی را برای دهان شما فراهم می کند. آنها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته و بافت لثه ساخته شده‌اند که ممکن است همیشه نامحسوس به نظر نرسند.

قیمت
پروتز دندان در مقایسه با ایمپلنت های دندانی گزینه ارزان تری هستند و به صورت کامل و جزئی قابل ارائه هستند.

تقویت استخوان فک
جویدن با پروتز سخت است و سبب کاهش میزان جویدن و به دنبال آن مشکلات گوارشی می‌شود. در پروتز امکان دارد خوردن بعضی غذاها برایتان سخت باشد و لثه را دردناک کند. بنابراین شما محدودیت خوردن بعضی از غذاها را دارید و امکان دارد استخوان فک شما تحلیل رود. پروتز در حین جویدن تحریک لازم را برای جلوگیری از تحلیل استخوان ایجاد نمی کند. ایمپلنت تضمین می کند که هیچ استخوان فک از بین نمی رود و ایمپلنت های دندانی قدرت جویدن کامل دارند.

مدت زمان درمان
در دیگر تفاوت ایمپلنت و پروتز دندان می‌توان به تفاوت در مدت زمان مورد نیاز برای درمان اشاره کرد. درمان به وسیله پروتز معمولا زمان کمتری می‌برد و روند بهبودی در ایمپلنت زمان می برد، اما ارزش صبر کردن را دارد. زیرا دندان های جایگزین و نگهدارنده ها با هم کار می کنند تا پایه ای قوی و طبیعی ایجاد کنند که می تواند سال ها دوام بیاورد و تا آخر عمر شما را آزار ندهد.

جابه جایی
اغلب پروتزها باید با استفاده از چسب در دهان ثابت شود، که نیاز به چسباندن مجدد پروتز پس از خوردن غذا دارد. آنها باید برای تمیز کردن برداشته شوند. ایمپلنت ها با مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن حفظ می شوند. پروتز متحرک ممکن است هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن بلغزد. ایمپلنت ها به طور ایمن روی استخوان ثابت می شوند و نمی لغزند. با پروتزهای متحرک، صحبت کردن یا خوردن اغلب دشوار است، به خصوص اگر به خوبی نصب نشده باشند. اما این مشکل در مورد ایمپلنت صدق نمی کند.

پوسیدگی دندان
با ایمپلنت های دندانی یا پروتزهای تحت حمایت ایمپلنت، هیچ شانسی برای پوسیدگی دندان در طول زمان وجود ندارد.

طول عمر
ایمپلنتی که مانند یک دندان طبیعی از آن مراقبت می شود، می تواند تا پایان عمر باقی بماند. در حالی که طول عمر پروتز متحرک حداکثر 10 سال تخمین زده می شود.

نگه داری و نظافت
بیشتر پروتزها به چسب نیاز دارند اما ایمپلنت ها به دلیل اینکه روی استخوان ثابت می شوند نیازی به چسب ندارند. تعمیر و نگهداری و تمیز کردن نیز بسیار آسان تر و راحت تر است.

زیبایی
ایمپلنت ها فیزیولوژی صورت را به روشی طبیعی حفظ می کنند. اگرچه اخیراً در ساخت پروتزها پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است، اما پروتزهای متحرک این نتیجه مطلوب را به دست نمی آورند.

سازگاری
در مورد پروتزهای دندان به خصوص متحرک و یا انواع روکش ها امکان دارد لثه شخص نتواند آن را تحمل کند و نتایج منفی مانند عفونت و آبسه لثه ایجاد کند. اما ایمپلنت های دندانی نیازی به هیچ نوع سازگاری ندارند. اگرچه همه چیز از شخصی به شخص دیگر متفاوت است، اما معمولا دهان اکثر افراد با آن سازگار است.

عملکرد
در سطح عملکردی، ایمپلنت‌ها حرکت نمی‌کنند و خطر شل شدن ندارند، آنها قوی‌تر و ایمن‌تر هستند و بیمار می تواند به راحتی غذا بخورد، بنوشد و زندگی عادی داشته باشد. ایمپلنت‌ها مستقیماً روی استخوان قرار می‌گیرند، بنابراین به دندان‌های مجاور وابسته نیستند و به آن‌ها فشار وارد نمی‌کنند و به هیچ وجه روی آن‌ها تأثیر نمی‌گذارند و به طور کلی عملکرد بهتری نسبت به هم نوع پروتزی خود دارد.

تفاوت ایمپلنت و پروتز دندان چیست؟

سخن نهایی

از دست دادن دندان بسیار دردناک است و لازم است تفاوت ایمپلنت و پروتز دندان و اینکه کدام یک برای شما بهترین است را بدانید. هر دو روش تا زمانی که به درستی انجام شوند، به شما نوید یک لبخند جدید عالی را می دهند، اما هنوز عوامل زیادی بین این دو روش وجود دارد که نشان می دهد اگر می خواهید نتایج طولانی مدت و بدون دردسر داشته باشید، ایمپلنت های دندانی گزینه های بهتری هستند. پارس سمن یکی از تولید کننده ایمپلنت میباشد برای خرید ایمپلنت ایرانی با ما تماس بگیرید.

پروتزثابت، جایگزین دندان (یا دندان) از دست رفته یا پوشاندن عیوب دندانی می شود. برخی از رایج ترین پروتزها عبارتند از: بریج، روکش، ایمپلنت، دندان مصنوعی و روکش.

دو نوع پروتز متحرک وجود دارد. نوع اول پروتز کامل است که برای جایگزینی تمام دندان های دهان بیمار ایجاد می شود. گزینه دوم پروتز جزئی است که برای جایگزینی تنها بخش کوچکی از دندان طراحی شده است.

یک دست کامل دندان مصنوعی، زیرا آنها کمترین زمان را برای درمان صرف می کند، جراحی ندارد و در آن تاج دندان نصب نمی شود.

امتیاز شما

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 14 =