تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش چیست؟

فهرست مطالب
تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش چیست؟

می خواهید بدانید تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش چیست؟ قصد دارید برای حفظ سلامتی و زیبایی دندان های خود اقدام کنید اما نمی دانید کدامیک از این روش ها مناسب تر هستند؟ این سه روش در حیطه رشته دندان پزشکی هستند اما تفاوت های عمده ای با یکدیگر دارند. برای شناخت بیش تر این محصولات و سفارش یک نمونه مناسب و با کیفیت از آن ها می توانید به سایت شرکت پارس سمن طب مراجعه کنید. همچنین میتوانید برای خرید ایمپلنت ایرانی با ما ارتباط بگیرید.

روکش چیست؟

برای آن که به بررسی تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش بپردازیم، خوب است که ابتدا با هر یک از این روش ها بیش تر آشنا شویم. یکی از مهم ترین و کاربردی ترین نمونه از این روش ها روکش می باشد. این محصول در واقع نوعی پروتز دندان است که برای جایگزین کردن دندان آسیب دیده و یا از بین رفته مورد استفاه قرار می گیرد. این محصولات شبیه تاج دندان بوده و به عنوان یک جایگزین مناسب برای تاج دندان به کار برده می شوند. برای استفاده از این محصول باید دور تا دور دندان آسیب دیده را تراشیده و روکش را با استفاده از چسب مخصوصی بر روی آن بچسبانند.

 

روکش چیست؟

بیشتر بخوانید: روکش زیرکونیوم چیست و چه مزایایی دارد؟

 

مزایا و معایب روکش

شاید بخواهید پس از شناخت روکش با مزیت های انجام این کار نیز آشنا شوید. اجرای روکش دندان می تواند با مزیت های زیادی برای افراد همراه باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

مزایا

  1. بهبود ظاهر دندان ها: با استفاده از این روش می توان ظاهر دندان ها را بهبود بخشیده و شکل طبیعی و بهتری به آن ها باشید.
  2. حفاظت از دندان ها: این محصولات به عنوان یک پوشش محافظ عمل کرده و به خوبی از دندان ها در برابر خوردگی، شکستگی و دیگر آسیب ها محافظت می کنند.
  3. راحتی: این روش نسبت به دیگر روش ها درد کم تری داشته و اجرای آن راحت تر می باشد. در نتیجه به شرایط نگهداری خاصی نیز نیاز ندارد.
  4. مقرون به صرفه: اجرای این کار با توجه به دوام مناسب و هزینه های کمی که دارد، کاملا مقرون بصرفه و اقتصادی می باشد.
  5. سادگی در نصب: نصب این محصول بسیار ساده بوده و در بازه زمانی کوتاهی انجام می گیرد. از طرفی طول عمر بالایی داشته و برای مدت های طولانی قابل استفاده است.

این روش در کنار مزایی که دارد، می تواند با معایبی نیز همراه باشد. مهم ترین معایب انجام این کار عبارتند از:

  1. کاهش ضخامت دندان: با انجام این کار ضخامت دندان اصلی کاهش یافته و احتمال دارد در مقابل مواد سرد و یا گرم حساس شود.
  2. خطر شکستگی: با توجه به کاهش ضخامت دندان در این روش، احتمال شکستگی و یا ترک خوردن دندان ها نیز وجود دارد.
  3. نظافت: بعد از انجام این کار باید به خوبی نظافت دندان ها رعایت شود. در این شرایط دندان ها به هر گونه جرم و یا آلودگی حساس شده و به سرعت عفونت می کند.
  4. عدم قابلیت تعویض: این نوع محصولات قابل تعویض نبوده و باید برای مدت طولانی بر روی دندان ها باقی بمانند.
  5. زمان: برای انجام این کار به چند جلسه حضور در کلینیک نیاز بوده و پروسه زمان بری می باشد.

لمینت چیست؟

حال که با روکش در علم دندان پزشکی آشنا شدید، برای شناخت تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش خوب است با بقیه این محصولات نیز بیش تر آشنا شوید. یکی دیگر از این روش ها استفاده از لمینت می باشد. این محصول برای اصلاح طرح لبخند انجام شده و عیوب دندان از این طریق پوشانده می شود. معمولا از این روش برای اصلاح شکل ظاهری دندان های جلو استفاده می شود. جنس این متریال ها اغلب از سرامیک بوده و در رنگ های مختلفی تولید می شوند. برخی از آن ها به رنگ طبیعی دندان بوده و بعضی دیگر از نمونه ها رنگ سفید یخچالی دارند. این محصولات مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه داشته و ظاهر دندان ها را بسیار زیبا می کنند. برای استفاده از این مواد ابتدا آن ها را در لابراتوار ها ساخته و شکل می دهند. در نهایت نیز آن ها در مطب های دندانپزشکی بر روی دندان بیمار نصب می شوند. البته قبل از نصب این محصولات کمی دندان اصلی فرد را تراشیده و سپس فرآیند نصب را انجام می دهند.

 

لمینت چیست؟

بیشتر بخوانید: معرفی انواع لمینت دندان

 

کامپوزیت چیست؟

برای بررسی تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش خوب است که همه این مواد را جزئیات بشناسیم. از این رو در این قسمت به بررسی مشخصات و ویژگی های کامپوزیت ها می پردازیم. این ماده از نظر جنس با لمینت ها تفاوت دارد. این محصول مانند یک خمیر بوده و برای تهیه نیازی به لابراتوار ندارد. این نوع خمیر به راحتی و در مدت زمان کوتاهی توسط دندان پزشک شکل داده شده و بر روی دندان ها نصب می شود. برای نصب این ماده نیازی به تراشیدن سطح دندان نبوده و می توان مواد مورد نظر را به صورت لایه لایه بر روی دندان ها گذاشت. براس سفت کردن و افزایش مقاومت این محصول نیز از نور آبی استفاده می شود. دقت داشته باشید که این ماده نسبت به لمینت ها مقاومت کم تری داشته و از نظر زیبایی نیز به پای لمینت نمی رسد. از طرفی با هزینه های کم تری نسبت به لمینت ها اجرا شده و در نتیجه افراد زیادی این روش را برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده می کنند.

 

کامپوزیت چیست؟

بیشتر بخوانید: بعد از ایمپلنت چی بخوریم؟

 

فرق لمینت با کامپوزیت

برای آن که فرق بین لمینت و کامپوزیت را بدانید، خوب است بگوییم که این دو ماده هم از نظر جنس و هم نحوه نصب با هم تفاوت دارند. کامپوزیت ها نسبت به نوع دوم فرآیند نصب ساده تری دارد. برای نصب آن نیازی به تراشیدن دندان ها نبوده و به راحتی می توان با استفاده از این متریال هاعیوب دندان ها را پوشاند. دندان در نصب محصول دوم باید تراشده شده و پولیش شود. این ماده نسبت به کامپوزیت ها طول عمر بالاتری داشته و بسیار مقاوم تر هستند. فرآيند ساخت و اجرای آن ها نسبت به کامپوزیت طولانی تر بوده و سخت تر می باشد. همین مسئله نیز سبب می شود تا این لمینت ها در قیمت های بالاتری اجرا شوند. همه این موارد را می توان به عنوان تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش عنوان کرد.

مزایا کامپوزیت و لمینت

برای آن که با تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش بیش تر آشنا شویم، خوب است که به بررسی معایب و مزایای هر یک از آن ها بپردازیم.

مزایای کامپوزیت

استفاده از کامپوزیت ها می تواند با مزیت های زیادی برای افراد همراه باشد. مهم ترین نمونه از مزایای اجرای این روش عبارتند از:

  1. قیمت مناسب: یکی از بزرگ ترین مزیت های استفاده از این محصول قیمت مناسب در کنار کیفیت ایده آل می باشد. این محصول بسیار مقاوم بوده و طول عمر زیادی دارد. از طرفی در قیمت های نسبتا پایینی اجرا می شود،
    از این رو خرید و استفاده از آن کاملا مقرون بصرفه و اقتصادی می باشد.
  2. روش اجرای سریع: یکی دیگر از مزیت های استفاده از این محصول، اجرای سریع آن می باشد. اجرا و نصب این محصولات نیازی به لابراتور نداشته و در داخل مطب شکل گرفته و بر روی دندان ها نصب می شود. از این رو این محصول، مدت زمان زیادی برای قالب گیری نیاز نداشته و در بازه زمانی کوتاهی اجرا می شود.
  3. سفارش سازی لبخند: شما می توانید با توجه به سلیقه خود یک خط لبخند زیبا برای خود بسازید. دندانپزشک ابتدا دندان ها را به خوبی بررسی کرده و سپس شکل ظاهری آن ها را با استفاده از این محصول زیبا و جذاب می کند.

مزایای لمینت

استفاده از لمینت می توان با مزیت های زیادی برای انسان ها همراه باشد. مهم ترین و برجسته ترین نمونه از این مزایا عبارتند از:

  1. زیبایی: این محصولات کاملا زیبا و طبیعی بوده و شکل ظاهری دندان را به شدت جذاب تر می کنند. این روکش ها معمولا با رنگ دندان شما مطابقت داشته و ظاهر طبیعی به دندان ها می بخشند.
  2. لمینت یک روش کم تهاجمی: این روش کم تهاجمی بوده و از این رو به ماده بی حسی کمی نیاز دارد. از طرفی نیازی به تراشیدن های عمیق دندان نداشته و با عوارض بسیار کمی همراه است.
  3. مناسب برای همه: این روش برای همه افراد مناسب بوده و همه انسان ها می توانند از این طریق یک طرح لبخند زیبا برای خود بسازند. انواع دندان های خرد شده، آسیب دیده، فاصله دار، تغییر رنگ داده و … از این طریق شکل زیبا و بسیار طبیعی به خود می گیرند.
  4. دوام بالا:این محصولات بسیار مقاوم بوده و طول عمر بالایی دارند. معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ سال دوام این محصولات می باشد که نسبت به سایر نمونه ها بسیار عالی و مستحکم هستند.
  5. جایگزین مناسبی برای مینای دندان: در بسیاری از دندان ها بعد مدتی مینای دندان از بین رفته و یا این که ضعیف می شود. بهترین جایگزین در این شرایط لمینت می باشد. این محصول می تواند به خوبی از دندان محافظت کرده و طول عمر دندان ها را افزایش دهد.

 

فرق لمینت با کامپوزیت

 

معایب کامپوزیت و لمینت

برای شناخت تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش خوب است که در کنار مزایا با معایب هر یک از این محصولات نیز آشنا شویم.

معایب کامپوزیت

  • یکی از معایب عمده این روش بروز حساسیت در برخی از افراد می باشد. تعداد محدودی از افراد به این مواد حساس بوده و آلرژی نشان می دهند.
  • عمر مفید این محصولات بین ۵ تا ۸ سال است و بعد از آن باید برای ترمیم به دندان پزشک مراجعه کنید.
  • این مواد نسبت به نوشیدنی های گازدار و مشروبات الکلی به سرعت واکنش نشان داده و بعد از گذشت مدتی تغییر رنگ می دهد. علت بروز این امر آن است که بافت این محصول نسبت به لمینت متخلخل تر بوده و احتمال لکه دار شدن آن نیز بیش تر است.
  • ظاهر آن نسبت به لمینت کمی مصنوعی بوده و زیاد طبیعی جلوه نمی کند. البته این مورد به جنس مواد و رنگ محصول مورد استفاده نیز بستگی دارد.
  • معمولا از این روش برای تمام دندان های ردیف بالا و پایین مورد استفاده قرار نمی گیرد. اگر قصد انجام این کار را دارید، بهتر است از همان ابتدا از لمینت استفاده کنید.
  • احتمال بروز عفونت و التهاب در لثه ها وجود دارد. از این رو حتما باید به یک دندانپزشک با توجه برای انجام این کار مراجعه کنید.

 

معایب لمینت

برای شناخت عمیق تر تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش خوب است که با معایب لمینت ها نیز بیش تر آشنا شویم. مهم ترین عیوبی که می توان برای این روش در نظر گرفت، عبارتند از:

  • این فرآیند غیر قابل برگشت می باشند.
  • هزینه های انجام این کار نسبت به کامپوزیت ها بیش تر است.
  • این مواد در صورت ترک خوردگی و یا آسیب قابل ترمیم نیستند.
  • با توجه به این که در این روش مینای دندان برداشته می شود، احتمال حساس شدن دندان به غذا های گرم و سرد زیاد است.
  • اعمال فشار زیاد بر روی دندان ها در این شرایط می تواند روکش مربوطه را جدا کند. بنابراین باید به خوبی از آن مراقبت کنید.
  • افرادی که دندان های ناسالم و یا ضعیف دارند، نباید از این روش برای زیباسازی دندان خود استفاده کنند.
  • افرادی که دندان های خود را بر روی هم ساییده و یا فشار می دهند، کاندیدای مناسبی برای انجام این کار نیستند.

 

تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت

اگر بخواهیم تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش را بدانیم، خوب است که به بررسی قیمت این محصولات نیز بپردازیم. قیمت هر یک از این سه محصول تحت تاثیر موارد مختلفی تعیین می شوند. از آن جایی که کیفیت های مختلفی از این محصولات در بازار وجود دارند، در نتیجه برخی از آن ها با کیفیت بوده و بعضی دیگر از نمونه ها نامرغوب هستند. اصل بودن و یا تقلبی بودن، میزان کیفیت، برند سازنده و … از مهم ترین عوامل تعیین کننده قیمت این محصولات هستند. از میان برند های برتر این محصولات می توان گفت که هزینه استفاده از لمینت ها نسبت به دو روش دیگر بیش تر می باشد. این مواد با استفاده از متریال های گران قیمت تری ساخته شده و در نتیجه در قیمت های بیش تری نسبت به کامپوزیت و روکش ها به فروش می رسند.

 

تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت

 

فرق لمینت و کامپوزیت با روکش

برای آن که به طور دقیق تری به بررسی تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش بپردازیم، باید مواردی را مد نظر داشته باشید. لمینت و کامپوزیت ها نسبت به نوع سوم این محصولات بیش تر به هم شبیه هستند. روکش ها نسبت به دو مورد دیگر کاربرد های متفاوت تری دارند. این مواد بیش تر برای تقویت دندان های آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا پس از انجام عصب کشی برای مقاوم سازی و بهتر کردن شکل ظاهری دندان از این ماده استفاده می کنند. طول عمر این ماده از کامپوزیت دندان بیش تر است اما باید به خوبی از آن مراقبت کنید تا بتوانید طول عمر آن را افزایش دهید. کامپوزیت دندان نسبت به دو نوع دیگر این مواد، رنگ پذیری بیش تری دارد. اگر بخواهیم این سه ماده را از نظر مقاومت در برابر تغییر رنگ با هم مقایسه کنیم، می توان گفت که لمینت ها بالاترین رتبه را به خود اختصاص می دهند.

 

فرق لمینت و کامپوزیت با روکش

 

کلام آخر

برای بررسی تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش، خوب است بدانیم که هر یک از این محصولات دارای مزیت هایی بوده و معایبی نیز دارند. در حالت کلی برای خرید یک نمونه مرغوب و با کیفیت از این محصولات می توانید به سایت شرکت پارس سمن طب مراجعه کرده و از خدمات متنوع و بی نظیر این مجموعه بهره مند شوید. پارس سمن طب یکی از تولید کننده ایمپلنت در ایران میباشد.

سوالات متداول

  1. چه افرادی قبل از انجام کارهای زیبایی دندان باید با پزشک خود مشورت کنند؟
    افرادی که پروتز دریچه قلب انجام داده اند، افراد با سابقه عفونت دندانی، انسان های مبتلا به بیماری های دهان و دندان مانند سرطان و … باید حتما قبل از انجام این کار با پزشک خود مشورت کنند.
  2. آیا دستمزد اجرای این متریال ها بر روی دندان در همه جای کشور یکسان است؟
    خیر، مراکز درمانی دولتی نسبت به مراکز خصوصی مبلغ کم تری به عنوان دستمزد انجام این کار از افراد دریافت می کنند.
  3. آیا روکش دندان فقط جنبه درمانی داشته و یا این که در زیبایی نیز موثر است؟
    این روش نه تنها برای ترمیم دندان های آسیب دیده استفاده می شود بلکه به بهبود شکل ظاهری آن ها نیز کمک می کند.
امتیاز شما

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 12 =