خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل طبیعی است؟

فهرست مطالب
خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل طبیعی است؟

یکی از رایج ترین اتفاقاتی که پس از کشیدن دندان عقل رخ می دهد خونریزی است. این خونریزی ممکن است برای برخی از افراد نگران کننده باشد و در آنها دلهره ایجاد کند. ممکن است این سوال به ذهنتان خطور کند که آیا خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل طبیعی است یا اگر این خونریزی متوقف نشود چه اقدامی باید انجام دهیم. در ادامه مطلب قصد داریم به طور جامع در مورد این موضوع با شما عزیزان صحبت کنیم.

خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول میکشد؟

یکی از سوالات پرتکرار بسیاری از افراد این است که خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول میکشد؟ عموما این خونریزی تا 24 ساعت رفع می شود و اگر روز دوم روی گاز استریل یا بزاق دهان اثراتی از خون وجود داشت به این مفهوم نیست که خونریزی هنوز ادامه دارد.
از روز سوم تا هفتم پس از کشیدن دندان عقل هدف اصلی شما این است که به این ناحیه فرصت بهبودی بدهید. در این بازه زمانی مسواک زدن و رعایت کامل بهداشت دهان و دندان از اهمیت زیادی برخوردار است. می توانید برای کشتن باکتری های موجود در دهان از محلول آب گرم و نمک کمک بگیرید.

 

خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول میکشد؟

بیشتر بخوانید: دندان چه زمانی باید عصب کشی شود؟

 

چگونه از خونریزی دندان عقل جلوگیری کنیم؟

در این بخش از مطلب قصد داریم راهکارهایی که می توانند از خونریزی دندان عقل جلوگیری کنند را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

1. سرتان را بالا بگیرید.

یکی از راهکارهای جلوگیری از خونریزی دندان این است که سر خود را بالا بگیرید. زمانی که سرتان را بالاتر از سطح قلب نگه میدارید سرعت پمپاژ خون به سمت بالاتنه کاهش پیدا میکند. این موضوع باعث کاهش خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل می شود.

2. گاز استریل را تعویض کنید.

عموما خونریزی با همان گاز استریلی که دندانپزشک درون حفره دندان قرار داده جذب می شود. اگر به هر دلیلی خونریزی پس از گذشت چند ساعت متوقف نشد بهتر است گاز استریل قبلی را با یک گاز جدید جایگزین کنید. فشار دادن گاز استریل به مدت 45 تا 60 دقیقه می تواند به قطع خونریزی پس از کشیدن دندان عقل کمک کند.

3. رژیم غذایی خود را رعایت کنید.

برای قطع خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل تا 24 ساعت باید از رژیم غذایی آبکی و مایع استفاده کنید. این کار می تواند کمک بسیاری به سریع تر بسته شدن حفره و بهبود زخم کند. از خوردن خوراکی های سفت و سخت و نوشیدنی‌های شیرین، گازدار و اسیدی تا حد امکان خودداری کنید.
4. ویتامین C بیشتری مصرف کنید.

مصرف ویتامین C بعد از کشیدن دندان عقل می تواند در کاهش احتمال عفونت لثه و بهبود سریع آن تاثیر بسزایی داشته باشد. مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C تاثیر شگفت انگیزی در تقویت سیستم ایمنی بدن شما دارد و مانع از ایجاد عفونت های لثه و خونریزی دندان پس از کشیدن می شود.

 

چگونه از خونریزی دندان عقل جلوگیری کنیم؟

بیشتر بخوانید: روش های کاشت دندان و معرفی بهترین آن

 

5. استرس خود را کاهش دهید.

برای کنترل خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل تا جایی که می توانید سطح استرس خود را کاهش دهید. استرس بیش از حد مکانیزم های بند آمدن خون را ضعیف میکند و عملکرد سیستم دفاعی بدن را کاهش می دهد. سعی کنید پس از کشیدن دندان استرس خود را کنترل کنید تا شاهد بهبودی سریع تر لثه باشید.

6. از چای کیسه ای استفاده کنید.

برای کاهش خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل می توانید از چای کیسه ای نیز استفاده کنید. برای استفاده از این روش چای کیسه ای را به طور کامل خیس کنید و درون حفره دندان قرار دهید. چای سیاه دارای تانین اسید است و می تواند کمک شایانی به بند آوردن خونریزی کند.

آیا خونریزی دندان عقل خطرناک است؟

خونریزی پس از کشیدن دندان عقل طبیعی است و بقایای این خونریزی ممکن است 1 الی 2 روز بعد از آن نیز ادامه داشته باشد. چنانچه خونریزی پس از گذشت چند روز ادامه داشت ممکن است بیانگر مشکلی جدی باشد. یکی از دلایل این خونریزی می تواند فرایند کشیدن نادرست دندان باشد.
در برخی مواقع عفونت یا مصرف داروهای خاص نیز باعث ادامه دار شدن این خونریزی می شوند. بسیار مهم است که برای جلوگیری از خونریزی شدید فشار آرامی روی محل خونریزی اعمال نمایید. اگر خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل بیش از حد طول کشید حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

 

آیا خونریزی دندان عقل خطرناک است؟

بیشتر بخوانید: عمر کامپوزیت دندان های جلو

 

مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

  • از مصرف الکل و سیگار تا چند هفته خودداری کنید.
  • تا چند روز پس از کشیدن دندان عقل ورزش های سنگین انجام ندهید.
  • از خوردن غذاهای سفت و اعمال فشار روی محل اجتناب کنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد عفونت طبق دستور پزشک از آنتی بیوتیک استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای بیش از حد داغ در روزهای اول پس از کشیدن دندان خودداری کنید.
  • برای کاهش درد و تورم می توانید از کمپرس سرد کمک بگیرید.
  • در زمان خواب از دو بالش یا یک بالش بلند استفاده کنید.

 

مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

 

سخن پایانی

روند کشیدن دندان عقل نسبت به سایر دندان ها پیچیده تر و حساس تر است. به دلیل حساسیت این موضوع حتما نکات مراقبتی پس از کشیدن دندان عقل را رعایت نمایید تا بتوانید از ایجاد عفونت و خونریزی شدید جلوگیری کنید. در این شرایط داشتن استراحت کافی، تغذیه مناسب و پایین نگه داشتن سطح استرس اهمیت زیادی دارد. همانطور که در طول متن بیان کردیم خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل طبیعی است. تنها در شرایطی که خونریزی بیش از حد طبیعی طول کشید باید به پزشک مراجعه کنید.

برای تهیه ایمپلنت ایرانی دندان با برند dpi با کارشناسان ما تماس بگیرید پارس سمن طب تولید کننده ایمپلنت دندانی می باشد.

سوالات متداول

  1. چند ساعت بعد از کشیدن دندان عقل گاز استریل را برداریم؟
    عموما توصیه می شود گاز استریل را تا زمانی که خونریزی قطع نشده برندارید. این بازه زمانی ممکن است در هر فردی متفاوت باشد.
  2. چرا نباید پس از کشیدن دندان عقل غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند را مصرف کنیم؟
    خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند نه تنها مانع از تشکیل شدن لخته خون می شود بلکه بند آوردن خونریزی لثه را نیز سخت میکند.
  3. اگر درد پس از کشیدن دندان عقل زیاد بود چه اقدامی انجام دهیم؟
    اگر پس از کشیدن دندان عقل دردتان غیر قابل تحمل بود می توانید برای کاهش آن از مسکن استفاده کنید.
امتیاز شما

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + یک =