عصب کشی دندان چقدر به طول می انجامد؟

فهرست مطالب
عصب کشی دندان چقدر به طول می انجامد؟

یکی از بهترین و رایج ترین روش ها برای درمان پوسیدگی ها و آسیب های وارده به پالپ و ریشه دندان عصب کشی است. هنگامی که آسیب دیدگی یا عفونت به پالپ دندان می رسد باعث می شود که فرد متحمل درد بسیاری شود. از آن گذشته ممکن است فرد حساسیت زیادی به سرما، گرما و مواد قندی از خود نشان دهد.
این شرایط غیر قابل تحمل است و چاره ای جز عصب کشی برای شخص باقی نمی ماند. یکی از سوالات بسیاری از افراد این است که عصب کشی دندان چقدر به طول می انجامد؟ اگر شما نیز به دنبال پاسخ این سوال هستید این مطلب را از دست ندهید.

پارس سمن طب تولید کننده ایمپلنت با برند DPI می باشد برای دریافت اطلاعات در خصوص ایمپلنت ایرانی کلیک کنید.

عصب کشی دندان از نظر زمانی چقدر طول میکشد؟

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در زمان درمان ریشه، تعداد کانال های دندان است. دندان‌های جلو یا نیش از یک ریشه و یک کانال برخوردار هستند. این موضوع باعث می شود که عصب کشی دندان های جلو به زمان کمتری نیاز داشته باشد.
دندان‌های آسیاب کوچک و عقبی عموما دارای ۲ یا سه ریشه هستند و تعداد کانال های آنها نیز به همین اندازه است. در اصل میتوان گفت هر چقدر تعداد کانال های دندان بیشتر باشد مدت زمان مورد نیاز برای عصب کشی نیز بیشتر خواهد بود. به صورت کلی مدت زمان لازم برای عصب کشی دندان از ۳۰ تا ۹۰ دقیقه متغیر خواهد بود.

 

عصب کشی دندان از نظر زمانی چقدر طول میکشد؟

بیشتر بخوانید: خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل طبیعی است؟

 

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

یکی از نگرانی های بسیاری از افرادی که قصد انجام عصب کشی را دارند درد آن است. عموما شما در زمان عصب کشی دردی را احساس نمی کنید به دلیل اینکه دندانپزشک از بی حسی استفاده میکند. در مواقعی که فرایند عصبی کشی زمان زیادی می برد نیز دندانپزشک برای شما در دو مرحله تزریق را انجام می دهد.
پس از آنکه عصب کشی به پایان رسید ممکن است به دلیل از بین رفتن اثر بی حسی درد کمی را در فک خود احساس کنید. دلیل این درد فشاریست که در زمان عصب کشی به فک وارده شده است. این درد عموما پس از چند ساعت رفع می شود و نیازی به نگرانی نیست.
عوامل موثر در مدت زمان عصب کشی دندان

عوامل مختلفی در مدت زمان عصب کشی دندان تاثیر دارند که مهم ترین آنها عبارتند از:

نوع دندان

دندان ها از تعداد کانال های متفاوتی برخوردار هستند به همین دلیل نوع دندان در مدت زمان عصب کشی تاثیر دارد. دندان های تک کاناله به مدت زمان کمتری برای عصب کشی نیاز دارند اما دندان های خلفی به دلیل چند ریشه و چند کاناله بودن به زمان بیشتری احتیاج خواهند داشت.

میزان تخصص و مهارت دندانپزشک

از دیگر عوامل موثر بر مدت زمان مورد نیاز برای عصب کشی میزان تخصص و مهارت دندانپزشک است. واضح است که یک دندانپزشک تازه کار نمی تواند سرعت عمل یک دندانپزشک باتجربه را در عصب کشی داشته باشد.

پیچیدگی کانال های دندان

گاهی اوقات در برخی از دندان ها انتهای کانال ها انحنا دارد. بر اساس میزان این انحنا درصد سختی درمان ریشه مشخص می شود. واضح است که هر چقدر تعداد انحناها و درجه آنها بیشتر باشد به مدت زمان بیشتری برای عصب کشی نیاز خواهد بود.

 

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

بیشتر بخوانید: دندان چه زمانی باید عصب کشی شود؟

 

شرایط دندان

گاهی اوقات بیمار به اندازه ای برای عصب کشی دیر اقدام میکند که عفونت به بافت های اطراف نیز می رسد. در این مواقع امکان دارد آبسه و تورم در اطراف دندان ایجاد شود که باعث ایجاد مشکل در فرایند درمان ریشه می گردد. این موضوع موجب می شود که عصب کشی دیرتر به اتمام برسد.

مراحل عصب کشی دندان

در این قسمت شما عزیزان را با مراحل عصب کشی دندان آشنا میکنیم:

1. تزریق بی‌حسی

اولین مرحله از عصب کشی دندان تزریق بی حسی است. این تزریق برای این انجام می شود که شما در زمان عصب کشی درد را احساس نکنید. پس از انجام این کار لثه ها بی حس می شوند و تحمل عصب کشی برایتان راحت تر خواهد بود.

2. برداشتن پالپ دندان

هنگامی که دندان شما بی حس می ‌شود دندانپزشک در بخش بالای آن یا همان عاج ، شکاف کوچکی ایجاد می‌کند تا بتواند پالپ دندان را مشاهده کند. موقعی که پالپ آلوده یا آسیب دیده در معرض دید قرار می گیرد دندانپزشک با کمک ابزارهای ویژه اقدام به برداشتن آن میکند. این کار تا زمانی انجام می شود که دندانپزشک به کانال عصبی دندان برسد. پس از رسیدن به این مکان دندانپزشک با دقت تمام عصب دندان را خارج میکند.

3. تمیز کردن و تزریق آنتی بیوتیک

بعد از آنکه مغز و پالپ دندان توسط دندانپزشک برداشته می شوند برای سرکوب عفونت ایجاد شده، کانال باز شده با یک آنتی بیوتیک موضعی پوشش داده خواهد شد. پس از آنکه ضد عفونی کردن و تمیز کردن کانال ها انجام شد دندانپزشک اقدام به پر کردن دندان با خمیر سیلر و ماده ای لاستیک مانند به نام گوتاپرکا میکند. در این شرایط ممکن است توسط دندانپزشک آنتی بیوتیک های خوراکی نیز در جهت مطمئن شدن از سرکوب عفونت تجویز شوند.

4. قرار دادن ابزار انعطاف پذیر

در این مرحله از عصب کشی دندان اگر دندانپزشک صلاح ببیند ابزار انعطاف‌پذیر مخصوص را در کانال‌های ریشه قرار می دهد. این ابزار تاثیر بسزایی در شکل‌گیری بهتر فضای دندان دارد و کمک شایانی به پر کردن و قرارگیری مناسب سیلر میکند. در این مرحله یک پاکسازی کامل نیز انجام می شود که هر گونه آنتی بیوتیک، بافت و مواردی از این قبیل به طور کامل پاک شوند.

 

مراحل عصب کشی دندان

بیشتر بخوانید: آبسه یا عفونت دندان و درمان آن چگونه است؟

 

5. پر کردن

در این مرحله شکاف کوچکی که در بخش بالای دندان ایجاد شده توسط دندانپزشک پر می شود که به صورت موقتی باعث مهر و موم شدن آن می گردد. دندانپزشک از سیلانت برای مسدود کردن سوراخ ها و درزها کمک می گیرد و مانع از آسیب دیدگی کانال توسط بزاق می شود.

6. قرار دادن پست

چنانچه دندان آسیب دیده در فرایند درمان بیش از حد ضعیف شده باشد و دندانپزشک نتواند به طور مستقیم آن را روکش کند از پست استفاده خواهد کرد. پست همانند یک پایه تقویت کنده عمل میکند و باعث می شود پروسه نصب کور و روکش روی دندان با موفقیت صورت بگیرد. دندانپزشک پست را در کانال ریشه دندان قرار می دهد تا مواد پر کننده موقت در جای خود قرار بگیرند.

7. روکش دندان پس از عصب کشی

بعد از عمل عصب کشی ریشه دندانی که بدون پالپ است خالی مانده و با گذشت زمان ضعیف می شود. برای اینکه قدرت و عملکرد دندان را مجددا به آن بازگردانند از روکش استفاده می کنند. این مرحله می تواند شامل قرار دادن روکش دندان یا پر کردن دائمی باشد که بر اساس میزان آسیب و بافت تخریب شده دندان یکی از آنها انتخاب می شود.

دندان چه زمانی نیاز به عصب کشی پیدا میکند؟

در این بخش از مطلب علائمی را بیان میکنیم که نشان می دهند دندان شما به عصب کشی نیاز دارد:

  • احساس درد مداوم و شدید در دندان: درد مداوم و شدید در دندان یکی از علائمی است که نشان می دهد دندان شما به عصب کشی احتیاج دارد. این درد عموما در زمان مصرف مایعات سرد و گرم بیشتر خود را نشان می دهد.
  • شکستگی یا ترک خوردگی دندان: علت های مختلفی ممکن است باعث شکستگی و ترک خوردگی دندان ها شوند. شکستگی دندان در برخی مواقع در حد لب پر شدن است اما گاهی اوقات نیز عمیق تر بوده و ممکن است تا ریشه دندان نیز پیشروی کند. در این شرایط برای جلوگیری از نفوذ باکتری ها به ریشه دندان باید اقدام به عصب کشی کرد.
  • تورم و التهاب لثه: از دیگر دلایلی که باعث می شود دندان نیاز به عصب کشی پیدا کند تورم و التهاب لثه است. التهام و تورم لثه نشان می دهد که زیر سطح دندان و ریشه آن مشکل وجود دارد. در مواقعی که دندان بیمار دچار آسیب دیگی شده ایجاد تورم و آبسه در لثه بیانگر این است که به عصب کشی نیاز دارد.
  • پوسیدگی عمیق دندان: گاهی اوقات پوسیدگی دندان پیشرفت میکند و به عمق آن می رسد. در این شرایط دیگر نمیتوان دندان را با مسواک زدن، استفاده از نخ دندان یا دهانشویه نجات داد از آن گذشته ترمیم و پر کردن دندان ها نیز امکانپذیر نیست. در این مواقع حفره ای در دندان ایجاد شده و بیمار باید عصب کشی انجام دهد.

 

دندان چه زمانی نیاز به عصب کشی پیدا میکند؟

بیشتر بخوانید: آیا ورم صورت بعد از ایمپلنت طبیعی است؟

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به یکی از سوالات پرتکرار شما عزیزان در مورد اینکه عصب کشی دندان چقدر به طول می انجامد پاسخ دهیم. یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که بیشتر بیماران تا زمانی که با درد مواجه نشوند برای درمان اقدامی نمی کنند.
عدم توجه به این موضوع می تواند باعث ایجاد آسیب های بیشتری به بافت دندان شده و مدت زمان مورد نیاز برای عصب کشی را افزایش دهد. لازم به ذکر است که عصب کشی دندان به صبر و حوصله نیاز دارد و عجله در آن ممکن است باعث ایجاد خطاهای مختلف شود.

سوالات متداول

  1. آیا عصب کشی دندان در بارداری ضرر دارد؟
    عصب کشی دندان در بارداری ضرری برای جنین ندارد اما بهتر است پیش از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید. سه ماه اول بارداری جنین بیشترین آسیب‌پذیری را دارد و عموما بهتر است در سه ماه دوم این کار را انجام دهید. سه ماه آخر بارداری نیز به صورتی است که نشستن طولانی مدت روی صندلی برای شما دشوار خواهد بود.
  2. آیا امکان عصب کشی دندان از روی روکش وجود دارد؟
    هنگامی‌که زیر دندان روکش‌شده سوراخ به وجود می آید یا ریشه دندان نیاز به درمان مجدد دارد، دندانپزشک عصب کشی را از روی روکش انجام می‌دهد. گاهی اوقات نیز برای برطرف شدن احتمال عفونت در ریشه، دندانپزشک آنتی ‌بیوتیک تجویز می‌کند. در صورتی که درد ادامه پیدا کند، عصب‌ کشی مجددا با برداشتن روکش انجام خواهد شد.
  3. آیا نحوه عملکرد دندانپزشک برای پر کردن دندان بعد از عصب کشی روی میزان درد تاثیر دارد؟
    بله، اگر پس از فرایند تخلیه کردن، پالپ دندان بیش از اندازه پر شود به دلیل افزایش ارتفاع آن هر بار که فک‌ها به یکدیگر برخورد می‌کنند، دردی در ناحیه دندان احساس می شود.
امتیاز شما

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + شانزده =