عوارض ایمپلنت دندان

فهرست مطالب
عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان را می‌ توانیم یکی از موثرترین راه‌ ها برای جایگزین کردن دندان‌ های از دست رفته نام ببریم. این کار علاوه بر اینکه تاثیرات زیادی روی زیبایی چهره و بهبود غذا خوردن شما دارد گاهی مواقع نیز می‌ تواند عوارضی نیز داشته باشد. همه کسانی که برای ایمپلنت دندان داوطلب می‌ شوند باید از عوارض احتمالی آن نیز اطلاع پیدا کنند تا در صورت مشاهده بتوانند هرچه سریع تر به پزشک برای درمان و پیشگیری از گسترش بیشتر مراجعه کنند. در این قسمت قصد داریم در مورد مهمترین عوارض ایمپلنت صحبت کنیم پس بهتر است تا پایان این بخش همراه ما باشید.

عفونت ایمپلنت

یکی از نگران کننده‌ ترین عوارض ایمپلنت ایرانی را می‌ توانیم عفونت اطراف ناحیه کاشت معرفی کنیم. این عارضه معمولا چند روز یا حتی چند ماه پس از کاشت به وجود آمده و می‌ تواند علائمی مثل تورم، خروج چرک، قرمزی، التهاب یا حتی تب را به همراه داشته باشد.

در صورتی که عفونت اطراف ایمپلنت سریعاً درمان نشود می‌ تواند عوارض و مشکلات بسیار جدی برای فرد به وجود بیاورد. البته در صورتی که شما برای انجام این کار یک پزشک با تجربه و ماهر را انتخاب کنید احتمال عفونت بسیار کم است و نیازی نیست بابت این موضوع نگران باشید.

عفونت ایمپلنت

بیشتربخوانید: عمر ایمپلنت دندان چه مدت می‌باشد؟

 

خونریزی لثه

در زمان انجام ایمپلنت مدتی پس از انجام آن خونریزی یک موضوع عادی است اما در صورتی که خونریزی ادامه داشته باشد و متوقف نشود شما باید در اولین فرصت با پزشک خود صحبت کرده و مشکل را به او اعلام کنید. در صورتی که خونریزی از لثه همراه با درد و ناراحتی غیر قابل تحمل باشد این نشان از وجود یک عارضه جدی دارد و سبب عفونت و ایجاد مشکلات خطرناک‌ تر در آینده می‌ شود.

پس در صورتی که متوجه وجود خونریزی لثه به صورت غیر طبیعی شدید هرچه سریعتر اقدامات موثر را برای رفع آن انجام دهید. علاوه بر این هیچگاه برای قطع خونریزی لثه خود اقدام به مصرف دارو یا استفاده از تجهیزات پانسمان نکنید که این امکان می‌ تواند مشکلات بدتری ایجاد کند.

خونریزی لثه

بیشتر بخوانید: بعد از ایمپلنت چی بخوریم؟

 

شل شدن ایمپلنت

از شایع‌ترین عوارض ایمپلنت دندان می‌ توانیم به شل شدن ایمپلنت اشاره کنیم. هنگامی که استخوان فک به اندازه کافی جهت حفظ ایمپلنت و جای دهی آن قوی نباشد این مشکل به وجود می‌ آید. البته علاوه بر این مورد مواردی مثل افزایش سن، سیگار کشیدن، برخورد ضربه به صورت و جویدن غذاهای سفت نیز می‌ تواند سبب شل شدن ایمپلنت شود. در این مواقع نیز نیاز است تا یک پزشک با تجربه را انتخاب کرده تا بر اساس اندازه و توان استخوان فک شما یک ایمپلنت مناسب را ساخته تا پس از گذشت مدتی شل نشود.

واکنش آلرژیک

اگر بخواهیم بیشتر برای شما در مورد عوارض ایمپلنت دندان صحبت کنیم می‌ توانیم به بروز واکنش آلژیک نیز اشاره کنیم. گاهی مواقع برخی از افراد به مواد پایه ایمپلت و جنس آن حساسیت نشان می‌ دهد و این کار می‌ تواند خطرات مختلفی برای آن ها ایجاد کند.

در صورتی که به فلزات مختلف حساسیت دارید یا بدن شما به مواد شیمیایی خاصی حساسیت نشان می‌ دهد توصیه می‌ کنیم قبل از انجام ایمپلنت حتماً با پزشک خود مشورت کنید. برخی از مهمترین علائم آلژیک که ممکن است پس از انجام ایمپلنت برای شما به وجود بیاید عبارت است از:

  • تورم یا التهاب در ناحیه عمل
  • تب و لرز
  • گزگز کردن لثه و زبان
  • تغییر طعم دهان
  • و….

واکنش آلرژیک

بیشتر بخوانید: آیا ورم صورت بعد از ایمپلنت طبیعی است؟

وارد شدن آسیب به عصب

از دیگر عوارض انجام ایمپلنت دندان می‌ توانیم به وارد شدن هرگونه آسیب به عصب اشاره کنیم. در زمان نصب ایمپلنت امکان دارد این اتفاق بیفتد و آسیب‌ های کوچک یا بزرگی به عصب دهان وارد شود. گاهی مواقع این آسیب‌ ها موقتی هستند و پس از چند روز از بین می‌ روند. اما در مواقع نادر نیز احتمال آسیب دائمی به عصب دهان وجود داشته که این مورد می‌ تواند جزء آسیب‌ های جدی و غیر قابل جبران مربوط به کاشت ایمپلنت باشد.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت دیجیتال برای چه کسانی مناسب است؟

سخن پایانی

در این قسمت برای شما در مورد عوارض ایمپلنت دندان و چند مورد از رایج‌ ترین آن ها صحبت کردیم. در نظر داشته باشید در صورتی که قصد انجام این کار را دارید در ابتدا به خوبی در مورد عوارض احتمالی آن تحقیق کرده و سپس برای جلوگیری از این عوارض احتمالی یک دندانپزشک معتبر و با تجربه را برای این کار انتخاب کنید.

علاوه بر این برای پیشگیری از به وجود آمدن هرگونه مشکل یا عارضه بهتر است تمام توصیه‌های پزشک را جدی گرفته و از انجام کارهای ممنوع خودداری کنید. ایمپلنت دندان کاری تقریباً حساس به حساب می‌ آید و در صورتی که شما اقدامات مهم و ضروری را انجام دهید از ایجاد هرگونه عارضه احتمالی جلوگیری می‌ شود.

اگر که قصد خرید ایمپلنت ایرانی دارید بهتر است از تولید کننده ایمپلنت آن را خریداری نمایید در این خصوص میتوانید با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

  1. خطرناک‌ترین عوارض ایمپلنت دندان کدام است؟
    تمامی عوارض ایمپلنت اگر دائمی باشد خطرناک هستند با این حال یکی از بدترین آن ها را می‌ توانیم آسیب به اعصاب لثه و دندان معرفی کنیم که می‌ تواند عوارض جبران ناپذیر و خطرناکی برای فرد به وجود بیاورد.
  2. آیا می‌ توان از عوارض ایمپلنت دندان جلوگیری کرد؟
    بله؛ در صورتی که شما تمامی توصیه‌ های پزشک را جدی گرفته و کارهایی که سبب تشدید عوارض یا ایجاد عفونت می‌ شود را انجام ندهید می‌ توانید تا حد زیادی از عوارض دائمی این کار پیشگیری کنید.
  3. چه کسانی بهتر است از انجام ایمپلنت دندان خودداری کنند؟
    افرادی که چندین سال است سیگار می‌ کشند یا افرادی که به بیماری‌ های دهان و لثه مبتلا هستند بهتر است این کار را انجام ندهند. علاوه بر این در صورتی که به برخی مواد شیمیایی یا مواد فلزی ایمپلنت حساسیت دارید بهتر است یا این کار را انجام نداده یا قبل از انجام با پزشک مشورت کنید تا او یک روش جایگزین برای شما پیدا کند.
امتیاز شما

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 4 =