معرفی انواع لمینت دندان

فهرست مطالب
معرفی انواع لمینت دندان

شکستگی، تغییر رنگ، لب پر شدن و فاصله بین دندان‌ها از رایج‌ترین مشکلاتی هستندکه می‌توانند زیبایی دندان و لبخند شما را از بین ببرد. یکی از روش‌های جدید دندانپزشکی زیبایی، استفاده از لمینت به عنوان روکشی مقاوم بر روی دندان‌های طبیعی انسان است که به سرعت اعتماد به نفس و لبخند زیبا را به شما باز می‌گرداند. لمینت دندان انواع مختلفی دارد که در این مقاله به معرفی انواع لمینت دندان اشاره خواهیم کرد.

برای آشنایی با ایمپلنت ایرانی کلیک کنید.

انواع لمینت دندان

لمینت‌های دندانی به 4 دسته کلی تقسیم می‌شوند که لمینت‌های سرامیکی و لمینت‌های کامپوزیتی به دلیل کاربرد و مصرف بیشتر در میان مردم محبوبیت بیشتری دارند.
انواع لمینت دندان در دندانپزشکی زیبایی به شرح زیر است:

  • لمینت‌های سرامیکی
  • لمینت‌های کامپوزیتی
  • لمینت‌های لومینیرز (فیبری)
  • لمینت متحرک

در ادامه به جزئیات هر نوع لمینت دندان خواهیم پرداخت.

1- لمینت سرامیکی

لمینت دندان سرامیکی یکی از زیباترین، کم آسیب ترین و بادوام‌ترین انواع لمینت دندان به حساب می‌آید. به همین دلیل است که اکثر بیماران از لمینت سرامیکی استفاده می‌کنند. در روش لمینت سرامیکی، ابتدا مینای دندان را می‌تراشند و قالبی از دندان گرفته می‌شود و به آزمایشگاه ارسال می‌شود و پس از آماده سازی قالب‌، لمینت‌ها به بیمار داده می‌شود.

 

لمینت سرامیکی

بیشتر بخوانید: برداشتن لمینت دندان چگونه انجام می شود

2- لمینت کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی یکی دیگر از انواع لمینت دندان و از روش‌های رایج موجود برای بازیابی شکل، اندازه و رنگ دندان‌ها می‌باشد. مواد کامپوزیت مخلوطی از مواد آلی و معدنی هستند و خاصیت چسبندگی دارند که توسط دندان‌پزشک به دندان می‌چسبد و سپس اندازه و شکل دندان تنظیم می‌شود. در بین انواع لمینت، لمینت کامپوزیتی مستقیم‌ترین روش است زیرا بر خلاف لمینت سرامیکی، نیازی به ارسال قالب دندان به لابراتوار نیست و در یک جلسه نصب می‌شوند. همچنین در لمینت کامپوزیتی، اصلاح طرح لبخند، دندان‌ها کمتر از لمینت‌های سرامیکی تراشیده می‌شوند و در بعضی مواقع اصلاً نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد.

 

لمینت کامپوزیتی

بیشتر بخوانید: عمر ایمپلنت دندان چه مدت می‌باشد؟

3- لومینیرز

لومینیرز نوعی لمینت است که حاوی مواد سرامیکی است، اما ضخامت آن بسیار نازک‌تر از لمینت سرامیکی است. لمینت لومینیرز از سرامیک فلدسپاتیک قابل تراکم ساخته شده‌اند. از آنجایی که لومینر حدود 0.2 میلی متر ضخامت دارد و بسیار نازک‌تر از لمینت سرامیکی است. در این نوع لمینت نیازی به تراشیدن مینا نیست و اگرچه نازک و ظریف است، اما بسیار محکم، بادوام و کاملاً در برابر ضربه مقاوم است. با مراقبت مناسب لومینیرز را 10 تا 20 سال استفاده کرد. از آنجا که تولید این ایمپلنت متعلق به یک شرکت آمریکایی است، اگر قصد استفاده از این نوع لمینت را دارید، دندانپزشک باید قالب دندانپزشکی را برای ساخت به آن شرکت ارسال کند، به همین دلیل قیمت این لمینت در مقایسه با انواع لمینت‌های دندان بسیار بالا است.

4- لمینت متحرک دندان

یکی دیگر از انواع لمینت دندان، لمینت متحرک است که نوعی قالب لمینتی آماده است که در داروخانه‌ها در دسترس همه قرار دارد و به فروش می‌رسد. این لمینت‌ها برای افرادی که زمان و هزینه استفاده از لمینت‌های سرامیکی یا کامپوزیت را نداشته و می‌خواهند خیلی سریع ظاهر دندان‌های خود را بهترکنند، مفید است. برای استفاده از لمینت متحرک، آنرا چند دقیقه درون آب جوش قرار داده و پس از شل و ژله‌ای شدن با فشار بر روی دندان قرا می‌دهیم تا شکل دندان‌های ما را به خود بگیرد. پس از خشک شدن به صورت آماده در هر زمان می‌توانید آن را روی دندان خود قرار دهید و می‌توانیم نقص دندان را با آن بپوشانیم لمینت دندانی متحرک در دو قالب آماده و سفارشی موجود است.

 

بیشتر بخوانید: چرا ایمپلنت دندان لق می‌شود؟

انواع لمینت از نظر جنس مواد سازنده کدام است؟

انواع لمینت‌های دندان بسته به مواد مورد استفاده به چهار دسته تقسیم می‌شوند. لمینت‌های دندان از سرامیک فشرده، سرامیک توده ای، لیتیوم سیلیکات و زیرکونیوم ساخته می‌شوند. هر نوع لمینت دندان دارای ویژگی منحصر به فردی است که آن را از دیگری متمایز می‌کند. مشخصات لمینت دندان به شرح زیر است:
سرامیک فشرده: ظاهر و زیبایی وصف ناپذیری به دندان‌ها می‌دهد اما ماندگاری زیادی ندارد.
سرامیک حجیم: ضخیم‌تر از سایر انواع لمینت دندان است با این تفاوت که زیبایی و شفافیت آن را ندارد.
نوارهای لیتیوم دی سیلیکات: اگر عادت به فشردن دندان‌های خود دارید، نوارهای لیتیوم دی سیلیکات بهترین انتخاب برای شما هستند زیرا بسیار محکم و بادوام هستند.
پوشش زیرکونیومی: در نهایت به بهترین انواع لمینت دندان می‌رسیم. به طور کلی زیرکونیومی شامل تمامی ویژگی‌های مثبت انواع مدل‌های لمینت دندان می‌باشد. از مزایای روکش زیرکونیوم می‌توان به استحکام بالا، زیبایی، شفافیت فوق العاده و سازگاری با دهان و دندان اشاره کرد.
ایمکس یکی از بهترین و معروف‌ترین لمینت دندانی به حساب می‌آید که از لیتیوم دی سیلیکات قوی ساخته شده است که سرامیکی قوی و زیبا با دوام بالا می‌باشد.

لمینت سرامیکی بهتر است یا کامپوزیتی؟

پاسخ دادن به این سوال کمی مشکل است چرا که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. دندانپزشک بعد از معاینه دقیق و بررسی وضعیت دندان شما، بهترین نوع را به شما معرفی خواهد کرد. بنابراین قبل از انتخاب حتماً با یک دندانپزشک با تجربه مشورت کنید.
به طور کلی اگر برای شما دوام و کیفیت بالای لمینت، اولویت اصلی شما است، بهترین انتخاب لمینت سرامیکی است، اما اگر برایتان مهم است که مینای دندانتان تراشیده نشود، یا اینکه هزینه کمتری داشته باشد، لمینت کامپوزیتی انتخاب بهتری است.

 

لمینت سرامیکی بهتر است یا کامپوزیتی

 

انواع برندهای لمینت

پس از آشنایی با انواع لمینت دندانی، نوبت به آشنایی با انواع برندهای آن می‌رسد. برند لمینت دندان یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر طول عمر این روش است. در ادامه به 5 نوع برند لمینت دندان اشاره می‌کنیم:

  1. امپرس ایمکس: لمینت امپرس ایمکس یکی از بهترین انواع برندهای لمینت دندان به حساب می‌آید زیرا از موادی محکم و مقاوم در برابر آسیب‌های خارجی ساخته شده است.
  2. مک: لمینت‌های این برند، گران‌ترین لمینت‌های دندانی در جهان هستند. دلیل گرانی لمینت مک این است که شباهت زیادی با دندان‌های طبیعی دارند، به همین دلیل بسیاری از بازیگران هالیوود و هنرمندان برای اصلاح خطوط لبخند و ترمیم ظاهر دندان‌های خود از لمینت مک استفاده می‌کنند.
  3. سرک: این برند نیز جزو لمینت‌های گران قیمت دندان به شمار می‌آید. علت گرانی لمینت سرک این است که لمینت‌های ساخت این شرکت با سرعت بالا و از راه طراحی سه بعدی تولید می‌شوند. ظاهر شدن لکه‌های سطحی می‌تواند رنگ لمینت را به رنگ دندان طبیعی شبیه‌تر کند، اما طول عمر آن را کم می‌کند.
  4. پاتال: افرادی که خواهان لمینت‌های سرامیکی هستند، لمینت پاتال انتخاب مناسبی است اما ساختار آنها به اندازه کافی قوی نیست. علاوه بر این از لمینت پاتال برای زمانی که از دندان‌های اطراف به عنوان تکیه گاه استفاده می‌شود بسیار مناسب است؛ بنابراین حتی اگر دندان‌های کناری از بین رفته باشند، از طریق باندینگ میتواند استفاده شود.
  5. دوراتین: دوراتین را می‌توان به صرفه ترین برند لمینت دندان دانست، زیرا با وجود اینکه بسیار بادوام و مستحکم است، نسبت به سایر انواع لمینت دندان از قیمت مناسب‌تری برخوردار است.

 

بهترین نوع لمینت دندان کدام است؟

پاسخ به این سوال کمی مشکل است؟ زیرا باید انواع لمینت دندان موجود در بازار را از جهات مختلف بررسی کرد. همانطور که گفته شد، هر نوع لمینت دارای نکات مثبت یا منفی است. به عنوان مثال، لمینت‌های دندانی سرامیکی با وجود ضخامت بالا، بسیار محکم و بادوام هستند؛ در حالی که انواع دیگر لمینت دندان علی رغم زیبایی از جنس مناسبی ساخته نشده اند و این مسئله بزرگی است، چرا که کیفیت خوبی ندارند. معمولاً اولین عاملی که در قیمت لمینت‌ها تاثیر بسزایی دارد، استحکام و دوام آن‌ها است، بنابراین لمینت‌های دندانی با ماندگاری بیشتر، قطعاً کیفیت و قیمت بالاتری دارند. از بین انواع لمینت‌های دندان، لمینت لومینیرز و امپرس از کیفیت و ماندگاری بهتری نسبت به انواع دیگر برخوردار هستند.

 

بهترین نوع لمینت دندان کدام است؟

 

سخن نهایی

سعی کردیم تا انواع لمینت دندان بر اساس جنسیت و کاربرد، آن‌ها را با هم مقایسه کنیم. اگر هنوز نمی‌دانید برای شما کدام لمینت مناسب است، بهتر است انتخاب را به دندانپزشک خود بسپارید تا با توجه به شرایط شما تصمیم نهایی را بگیرد. اما به طور کلی با توجه به موارد بررسی شده در این مقاله لمینت سرامیکی نسبت به انواع دیگر کیفیت بالاتر و عمر بیشتری دارد.

سوالات متداول

  1. بهترین انواع لمینت دندان کدام است؟
    بهترین روکش‌های دندانی، روکش‌های سرامیکی هستند که در مقایسه با روکش‌های دیگر، نازک‌تر و بادوام‌تر هستند. روکش‌های سرامیکی مخصوصاً برای افرادی که روکش طبیعی را دوست دارند توصیه می‌شود.
  2. تفاوت لمینت و کامپوزیت چیست؟
    لمینت نیازی به تراشیدن مینا ندارد و برگشت پذیر است. همچنین به دلیل مقاومت بالای لمینت بسیار قوی‌تر هستند و آسیب کمتری می‌بیند. قیمت لمینت بسیار گران‌تر از مواد کامپوزیت است، اما هم به لحاظ مقاومت و هم از نظر زیبایی و طبیعی بودن گزینه بهتری نسبت به کامپوزیت هستند.
  3. مزایای لمینت کامپوزیتی چیست؟
    با استفاده از لمینت کامپوزیتی دندان‌های شما تقریباً همرنگ دندان طبیعی خودتان خواهد شد. بنابراین دندان‌های کامپوزیت شما تفاوت زیادی با دندان‌های مجاور ندارد. همچنین لمینت کامپوزیتی از دندان‌های حساس در برابر شکستگی و تغییرات دما محافظت می‌کند.
امتیاز شما

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 15 =