چرا ایمپلنت دندان لق می‌شود؟

فهرست مطالب
چرا ایمپلنت دندان لق میشود؟

امروزه برای زیبا تر شدن عمل های مختلفی انجام می دهند. یکی از پر طرفدار ترین و برترین نمونه از این جراحی ها، ایمپلنت ایرانی دندان می باشد. بسیاری از افراد می پرسند چرا ایمپلنت دندان لق می‌شود؟ یا این که می پرسند علائم بروز این مشکل چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟ این مشکل در اثر موارد مختلفی ممکن است بروز کند و در اکثر موارد می توان قابل ترمیم است. البته گاهی اوقات نیز این امر یک دلیل اساسی داشته و برای درمان نیاز به جراحی فک و یا پودر استخوان می باشد.

عوارض لق شدن ایمپلنت دندان

برخی افراد می خواهند بدانند چرا ایمپلنت دندان لق می‌شود؟ این مشکل در اثر چه عواملی بروز می کند. در پاسخ به این افراد باید بگوییم که این عارضه در اثر فاکتور های مختلفی می تواند بروز کند. معمولا انجام این کار بین ۴ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد تا کامل شده و جایگزین دندان اصلی شود. پایه این دندان باید به طور کامل در فک جوش بخورد تا او بتواند مانند یک فرد عادی غذا بخورد. گاهی اوقات این اتفاق نیافتاده و ایمپلنت موجود در دهان لق می شود.

در این شرایط فرد هنگام صحبت کردن و یا غذا خوردن با مشکل مواجه شده و به دنبال راهی برای رفع این مشکل می گردد. اگر این مشکل بروز کرده و سریعا برای درمان آن اقدام نکنید، ممکن است با مشکلات زیادی مانند تحلیل استخوان فک، عفونت و التهاب لثه، پس زدن ایمپلنت، آسیب به ریشه دندان های مجاور و … مواجه شوید. این مشکل در اثر پس زدن و یا عدم جوش خوردن آن بروز می کند و دندانپزشکان راه کار هایی ویژه ای برای برطرف کردن آن دارند.

عوارض لق شدن ایمپلنت دندان

بیشتر بخوانید: آیا ایمپلنت دندان مضر است؟

 

چرا ایمپلنت دندان لق میشود؟

حال که متوجه شدید، مشکل لقی ایمپلنت ها می تواند با چه عوارض خطرناکی همراه باشد، خوب است که با دلایل بروز این مشکل نیز آشنا شویم. در پاسخ به سوال چرا ایمپلنت دندان لق می‌شود؟ باید بگوییم که این مشکل در اثر موارد مختلفی بروز می کند. برای بررسی دلایل و عوامل بروز این مشکل خوب است که ابتدا این عارضه را به دو دسته بزرگ به نام های لق شدن تاج ایمپلنت و لق شدن پایه ایمپلنت تقسیم بندی کنیم. مهم ترین دلایلی که می تواند در بروز این مشکلات موثر باشد، عبارتند از:

  • آسیب، فشار و ضربه
    گاهی اوقات این اتفاق در اثر فشار زیاد به دندان ها بروز می کند. مصرف غذا های سفت و یا غذا های چسبناک و یا فشار آوردن به دندان در هنگام عصبانیت می تواند مهم ترین عوامل بروز این مشکل باشد.
  • کیفیت پایین ایمپلنت
    کیفیت و جنس مواد مورد استفاده در انجام این کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قطعا نمونه های بی کیفیت و تقلبی این محصولات کارآیی خاصی نداشته و به سرعت لق می شوند.
  • عدم تطابق سایز
    یکی از دلایل دیگری که برای پاسخ به سوال چرا ایمپلنت دندان لق می‌شود؟ می توان معرفی کرد، همین مورد می باشد. گاهی اوقات عدم تطابق ایمپلنت با سایز فک سبب بروز این مشکل می شود. یا کوتاه بودن پایه آن سبب می شود تا مقاومت آن کاهش یافته و در نتیجه به سرعت لق شود.
  • نامناسب بودن طراحی روکش
    اگر روکش ایمپلنت نیز به خوبی طراحی نشود، احتمال بروز این مشکل وجود دارد. در این شرایط دندان ایمپلنت نمی تواند فشار را تحمل کند و در نهایت لثه ها ملتهب شده و دندان لق می شود.
  • عفونت بافت لثه
    برخی مواقع ایمپلنت دندان مشکلی ندارد اما به دلیل بروز عفونت لثه این مسئله بروز می کند.
  • عفونت دهان و دندان
    در پاسخ به سوال چرا ایمپلنت دندان لق می‌شود؟ می توان عوامل مختلفی را معرفی کرد. یکی دیگر از این دلایل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. این مسئله می تواند با افزایش سن سبب عفونت دهان و دندان شده و این مشکل را نیز در پی داشته باشد.
  • کهولت سن و کاهش تراکم استخوان
    کاهش یافتن تراکم استخوان ها می تواند یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل باشد. در این شرایط لایه های استخوانی فک استحکام خود را از دست می دهند و در نتیجه آن این مسيله به وجود می آيد.
  • مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر
    مصرف موادی همچون سیگار، قلیان و یا مواد مخدر نیز می تواند در بروز این مشکل موثر باشد. این موارد سبب خون رسانی به بافت لثه شده و در نتیجه التهاب شدید را در پی دارد. این آسیب پیش رونده بوده و می تواند ریشه دندان و یا حتی ایمپلنت ها را با مشکل مواجه کند.
  • داشتن بیماری های زمینه ای مثل بیماری قلبی
    بیماری های قلبی و یا دیابت از جمله بیماری هایی هستند که می تواند در بروز این مشکل موثر باشند. این بیماری ها سبب دیر جوش خوردن ایمپلنت شده و کاهش خون رسانی به بافت های مجاور پایه دندان کاشته شده می شوند. در نهایت نیز می توانند باعث لق شدن ایمپلنت ها شوند.
چرا ایمپلنت دندان لق میشود؟

بیشتر بخوانید: آیا ورم صورت بعد از ایمپلنت طبیعی است؟

 

علائم لقی ایمپلنت

حال که به سوال چرا ایمپلنت دندان لق می‌شود؟ پاسخ دادیم، خوب است که با علائم و نشانه های بروز این امر نیز آشنا شویم. این مشکل در اثر موارد مختلفی بروز می کند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • یکی از علائم بروز این مشکل مشاهده حرکت در پروتز یا ایمپلنت می باشد. شما می توانید این مشکل را با کشیدن زبان درک کرده و متوجه شوید.
  • این مشکل می تواند با عوارضی همچون خونریزی، زخم بافت های نزدیک به ایمپلنت همراه شود.
  • ناحیه مورد نظر ممکن است به رنگ قرمز پر رنگ در آید که این عارضه نیز می تواند یکی از نشانه های بروز این مشکل باشد.
  • داشتن درد شدید در ناحیه سر و صورت بدون آن که دندان خرابی داشته باشید نیز نشانه دیگری برای بروز این مشکل می باشد.
  • ممکن است در این شرایط هنگام غذا خوردن و یا صحبت کرد، احساس درد و ناراحتی داشته باشید.

درمان لقی ایمپلنت دندان

پس از پاسخگویی به سوال چرا ایمپلنت دندان لق می‌شود؟ خوب است که به دنبال روش هایی برای درمان این مشکل باشید. برای برطرف کردن این مشکل از روش های مختلفی می توان استفاده کرد. مهم ترین نکته در این زمینه، تشخیص درست و اصولی مشکل است. باید علت بروز این امر به درستی تشخیص داده شود تا بتوان راهکار مناسبی برای حل آن انتخاب کرد. دندانپزشک در این شرایط ابتدا جلو التهاب لثه را می گیرد و در صورت مشاهده عفونت ابتدا برای رفع آن اقدامات لازم را انجام می دهد.

برای این کار آنتی بیوتیک تجویز کرده و در صورت نیاز از ناحیه مورد نظر عکس های تخصصی گرفته می شود. برای درمان لقی ایمپلنت از روش های مختلفی می توان استفاده کرد که مهم ترین و موثر ترین آن ها عبارتند از:

  • تعویض تاج ایمپلنت
  • عمل پیوند استخوان به بافت اطراف

گاهی اوقات اما، هیچ یک از این روش ها پاسخگو نبوده و دندانپزشک مجبور می شود برای خروج ایمپلنت ها اقدام کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، بهتر است هر ۶ ماه یک بار برای چک کردن وضعیت ایمپلنت ها به دنداپزشک مراجعه کرده و از این طریق از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

درمان لقی ایمپلنت دندان

بیشتر بخوانید: عمر ایمپلنت دندان چه مدت می‌باشد؟

 

کلام آخر

در پاسخ به سوال چرا ایمپلنت دندان لق می‌شود؟ گفتیم که این مشکل در اثر بروز موارد مختلفی بروز می کند. برخی از افراد به دلیل بیماری های زمینه ای این مشکل را تجربه می کنند و در بعضی موارد نیز این عارضه در اثر مواد بی کیفیت، عدم تطابق سایز، عفونت لث و دندان ها، کهولت سن و … بروز می کند. بهترین روش برای جلوگیری از بروز این مشکل آن است که هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه  کنید و در صورت مشاهده هر یک از نشانه های بروز این مشکل، سریعا برای تشخیص و درمان اقدام کنید.

سوالات متداول برای چرا ایمپلنت دندان لق می‌شود؟

  1. برای رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از ایمپلنت، چه اقداماتی باید انجام داد؟
    مهم ترین کار هایی که در این زمینه باید انجام دهید، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان دو بار در روز می باشد.
  2. آیا لق شدن ایمپلنت دندان ها یک مسئله اورژانسی است؟
    بله، اگر به نشانه های بروز این مشکل توجه نشود احتمال لق شدن کامل و شکستن آن وجود دارد. از این رو باید بسیار مراقب بوده و از بروز این مشکل جلوگیری کنید.
  3. آیا امکان دارد که ایمپلنت لق شده سفت شود؟
    بله، امروزه دندانپزشکان روش های بسیار کاربردی برای حل این مشکل ابداع کرده اند. با استفاده از این راهکار ها می توان ایمپلنت لق شده را به طور کامل سفت کرد.
امتیاز شما

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =