کشیدن دندان عقل پایین راحت تره یا بالا؟

فهرست مطالب
کشیدن دندان عقل پایین راحت تره یا بالا؟

زمانی که صحبت از کشیدن دندان عقل می شود ممکن است دچار استرس و اضطراب شوید.کشیدن دندان با وجود بی حسی ممکن است برای برخی از افراد ناراحت کننده باشد. کسب اطلاعات بیشتر و افزایش آگاهی در این زمینه می تواند تاثیر بسزایی در کاهش نگرانی شما داشته باشد. در این مطلب قصد داریم به یکی از سوالات پرتکرار بسیار ی از افراد در مورد اینکه کشیدن دندان عقل پایین راحت تر است یا بالا به طور کامل پاسخ دهیم.

برای دریافت اطلاعات در خصوص ایمپلنت ایرانی کلیک کنید.

آیا کشیدن دندان عقل سخت است؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که میزان سختی کشیدن دندان عقل به موقعیت و شکل ریشه ها بستگی دارد. بعد از بررسی عکس دندان ها دندانپزشک به شما می گوید که فرایند کشیدن دندان عقلتان تا چه اندازه سخت خواهد بود. غالبا دندان های عقل بالایی راحت تر از دندان های عقل پایینی کشیده می شوند. این موضوع به این دلیل است که احتمال نهفته بودن دندان های پایینی بیشتر می باشد.

در هر صورت کشیدن دندان عقل در دندانپزشکی با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود و جای نگرانی نیست. بی حسی موضعی از طریق تزریق به لثه صورت می گیرد تا ناحیه اطراف دندانی که قرار است برداشته شود به طور کامل بی حس گردد. این موضوع باعث می شود که شما در زمان کشیدن دندان عقل دردی را احساس نکنید.

 

آیا کشیدن دندان عقل سخت است؟

بیشتر بخوانید: خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل طبیعی است؟

 

چرا کشیدن دندان عقل بالا راحت تر از دندان عقل پایین است؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم عموما کشیدن دندان عقل بالا راحت تر از دندان عقل پایین است. این موضوع به دلیل تفاوت در ساختار فک پایین و بالا است. ساختار فک بالا به شکلی است که از استخوان نازک‌ تر و اسفنجی‌ تری برخوردار می باشد که موجب می شود دندان های عقل این فک راحت تر کشیده شوند. از آن گذشته دسترسی به دندان های عقل بالایی برای دندانپزشک راحت تر است و فضای بیشتری برای کار در این فک وجود دارد.
کشیدن دندان های عقل پایین می تواند فرایند پیچیده تری داشته باشد. فک پایین استخوان متراکم تر و ضخیم تری دارد که باعث می شود دندان ها محکم تر در جای خود قرار بگیرند. دندان‌ های عقل پایین به عصب های فک و زبان نزدیک تر هستند و ممکن است مشکلاتی را در حین و پس از جراحی ایجاد کنند. متاسفانه اکثر دندان های عقل پایین به شکل نهفته یا نیمه نهفته رشد می کنند و فرایند کشیدن دندان ها را سخت تر میسازند.

چه زمانی باید دندان عقل را بکشیم؟

اگر دندان عقل شما شرایط زیر را دارد بهترین اقدام کشیدن آن است:

  • پوسیدگی دندان عقل
  • گیر کردن دندان عقل زیر بافت لثه
  • فشار وارد کردن رشد دندان عقل به سایر دندان ها
  • دسترسی سخت به دندان عقل در جهت نظافت

 

چه زمانی باید دندان عقل را بکشیم؟

بیشتر بخوانید: عصب کشی دندان چقدر به طول می انجامد؟

 

بعد از کشیدن دندان عقل چه کاری باید انجام دهیم؟

نحوه کشیدن دندان عقل تاثیر بسزایی در میزان ناراحتی شخص پس از جراحی دارد. عموما تا چند روز بعد از جراحی ممکن است شخص احساس درد و ناراحتی کند. اگر دندانپزشک توصیه های مراقبتی مانند استفاده از دهانشویه به شما داد حتما به آنها عمل کنید.
توصیه می شود تا 24 ساعت پس از کشیدن دندان عقل آرام و بی تحرک بمانید تا دچار مشکل خونریزی نشوید. گاهی اوقات دندانپزشک برای اینکه لثه بهتر و سریع تر بهبود پیدا کند محل جراحی شده را بخیه می زند.

مراقبت های ضروری بعد از کشیدن دندان عقل

  • اگر پس از کشیدن دندان عقل لثه های شما متورم و زخم شده بود می توانید از دهانشویه یا آب گرم با یک قاشق چای‌ خوری نمک استفاده کنید. استفاده از یک دهانشویه آنتی باکتریال می تواند تاثیر بسزایی در کاهش التهاب لثه داشته باشد. چرخاندن محلول آب و نمک در محل دندان کشیده شده نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد.
  • اگر احساس درد و ناراحتی دارید می توانید از مسکن هایی مانند پاراستامول و ایبوپروفن استفاده نمایید. این مسکن ها می توانند نقش زیادی در کاهش درد داشته باشند و روند بهبودی را برای شما ساده تر سازند.
  • اگر تمایل دارید میزان تورم را به حداقل برسانید می توانید از کمپرس یخ کمک بگیرید.
  • چنانچه قصد مصرف ایبوپروفن را برای کاهش درد پس از کشیدن دندان دارید این کار را با معده خالی انجام ندهید به دلیل اینکه ممکن است باعث تحریک آن شود.

 

مراقبت های ضروری بعد از کشیدن دندان عقل

بیشتر بخوانید: روش هایی برای بستن فاصله بین دندان

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به یکی از سوالات پرتکرار شما در مورد اینکه کشیدن دندان عقل پایین راحت تر است یا بالا پاسخ دهیم. کشیدن دندان عقل یکی از حساس ترین درمان های دندانپزشکی به شمار میرود و باید برای انجام آن به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. عدم کشیدن دندان عقل می تواند مشکلات متعددی را برای شما ایجاد کند به همین دلیل توصیه میکنیم انجام این کار را به تعویق نیندازید.

سوالات متداول

  1. جراحی با کشیدن دندان عقل چه تفاوتی دارد؟
    کشیدن دندان عقل هنگامی انجام می‌شود که دندان به طور کامل رشد کرده باشد. در مواقعی که دندان عقل به صورت نهفته یا نیمه نهفته باشد به جراحی نیاز خواهد داشت.
  2. نکشیدن دندان عقل چه عوارضی را به دنبال دارد؟
    نکشیدن دندان عقل ممکن است عوارضی مانند انتشار عفونت به دیگر دندان‌ ها، ایجاد بوی بد در دهان و درد و تورم لثه ها را به همراه داشته باشد.
  3. از کجا بفهمیم دندان عقل نیاز به کشیدن دارد؟
    برای اینکه بفهمید دندان عقل شما نیاز به کشیدن دارد یا خیر باید با یک دندانپزشک متخصص مشورت کنید.
  4. بعد از کشیدن دندان عقل ممکن است با چه علائمی رو به رو شویم؟
    پس از کشیدن دندان عقل ممکن است با علائمی مانند خونریزی، درد و تورم در ناحیه دندان کشیده شده مواجه شوید.
امتیاز شما

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 5 =