شرکت پارس سمن طب، تولید کننده ایمپلنت دندان 

اطلاعات تماس
ایمپلنت دانشنامه

چه مدت بعد از کشیدن دندان میتوان ایمپلنت کاشت؟

dental implant pars saman teb

یک دندان از دست رفته نه تنها بر ظاهر و زیبایی لبخند شما تاثیر می‌گذارد، بلکه بر توانایی‌های عملکردی شما برای خوردن و جویدن موثر است. همان طور که می‌دانید پس از کشیدن دندان از ایمپلنت برای جلوگیری از تحلیل استخوان فک، مشکل در جویدن و سایر عواقب از دست دادن دندان استفاده می‌شود و می‌توان گفت ایمپلنت دندان یکی از بهترین جایگزین‌ها برای دندان از دست داده است. اما شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت چقدر باید باشد؟ در این مقاله قرار است به این سوال پاسخ دهیم و بدانیم که فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت باید چقدر باشد.

فهرست مطالب

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید برای کاشت ایمپلنت اقدام کرد؟

در مورد اینکه چه مدت بعد از کشیدن دندان باید کاشت ایمپلنت را انجام داد، نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد چون این مورد بسته به اینکه دندان از دست رفته در کدام قسمت دهان قرار دارد، وضعیت آن چگونه است و همچنین اینکه بعد از کشیدن، دچار بیماری‌های لثه شده‌اید یا خیر، متفاوت خواهد بود. لذا مدت زمان مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت برای هر بیمار در طی درمان مشخص خواهد شد و متخصص نمی‌تواند از همان ابتدا، به صورت قطعی نظر بدهد.

در اکثر موارد دندانپزشک به بیمار توصیه می‌کند که بین ۳ تا ۶ ماه بعد از کشیدن دندان صبر کند تا این ناحیه به طور کامل بهبودی خود را به دست آورد.

اگر بیمار تصمیم بگیرد که مدت زمان بیشتری را صبر کند، ممکن است فک برای حمایت از ایمپلنت بیش از اندازه نازک یا ضعیف شود و هم چنین ممکن است دندان‌های اصلی دیگر به سمت فضای خالی بین دندان‌ها سوق داده شده و باعث از دست دادن حالت اولیه و کج شدن دندان‌ها شود. از این رو مهم است که بعد از کشیدن دندان طبق معاینات و صلاح‌دید دندانپزشک، زمان ایده آلی برای کاشت ایمپلنت مشخص شود.

بر اساس فاصله زمانی بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت، ۴ نوع درمان وجود دارد که در ادامه به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

کاشت نوع یک:

اگر دندان از دست رفته در قسمت جلویی قرار داشته و یا اینکه در شرایطی قرار دارید که حتما باید دندان از دست رفته جایگزین شود، کاشت ایمپلنت به روش فوری ( immediate implantation ) استفاده خواهد شد. شاید این نوع درمان ساده به نظر برسد اما به طور کلی ایمپلنت فوری از دسته‌ی درمان‌های پیشرفته (advanced)  محسوب می‌شود و ممکن است در برخی موارد نیاز به ملاحظات بیشتری نسبت به درمان‌های معمولی باشد. البته در این روش که حداقل زمان را نیاز دارد، گاها لازم است دو ماه بعد از کشیدن، پایه ایمپلنت را در فک نصب نمود. روش کار به این صورت است که متخصص به محض کشیدن دندان، پایه تیتانیومی را در محل نصب می‌کند.

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید برای کاشت ایمپلنت اقدام کرد؟

کاشت نوع دو:

به این روش  کاشت ایمپلنت به روش استاندارد نیز گفته می‌شود. بهترین روش برای کاشت ایمپلنت دندان، 4-2 ماه بعد از کشیدن دندان است. این بازه زمانی این فرصت را فراهم می‌کند که لثه و استخوان فک، بهبود پیدا کرده و در نتیجه درصد موفقیت ایمپلنت دندان بالا خواهد رفت. اگر این روش را انتخاب می‌کنید، در زمان نصب پایه تیتانیومی، باید استخوان فک را دریل نمود تا حفره به اندازه پایه بر روی فک ایجاد شود. این روش نه تنها درصد موفقیت بالاتری داشته بلکه ماندگاری آن بیشتر است چرا که پایه به‌طور کامل به استخوان فک جوش می‌خورد. توصیه همه متخصصین بر این است که حتما از روش استاندارد استفاده نمایید.

کاشت نوع سه:

نام دیگر این روش، کاشت ایمپلنت به روش تاخیری است. همانگونه که از نام این روش مشخص است، برای کاشت ایمپلنت در روش تاخیری باید بیش از 4 ماه از کشیدن دندان بگذرد. گذر این زمان باعث می‌شود استخوان فک و بافت لثه، به‌طور کامل بهبود یابد. این روش را زمانی می‌توان استفاده نمود که فرد دچار بیماری لثه بوده و یا اینکه در زمان کشیدن دندان، عارضه‌ای رخ داده باشد. برای کاشت پایه در این روش نیز باید استخوان فک را دریل نمود.

کاشت نوع چهار:

به این روش، کاشت ایمپلنت به روش با تاخیر بسیار زیاد نیز گفته می‌شود. اگر از زمان کشیدن دندان تا کاشت پایه، نزدیک به یکسال زمان طول بکشد، کاشت ایمپلنت با تاخیر زیاد انجام می‌شود. در این زمان متخصص باید عکس برداری های لازم را از فک انجام دهد تا مطمئن شود استخوان فک تراکم کافی دارد زیرا در این یکسال، فک تحلیل می‌رود. از طرفی باید بررسی‌های لازم انجام گیرد تا از سلامت لثه مطمئن شود چون ممکن است در این مدت، تحلیل لثه و التهاب بروز کرده باشد. لذا توصیه ما این است که در بازه زمانی 9-6 ماهه حتما کاشت ایمپلنت را انجام دهید.

 

عوامل موثر در تعیین بهترین زمان ایمپلنت:

هنگام برنامه ریزی برای ایمپلنت دندان، موارد مختلفی باید در نظر گرفته شود. یکی از آنها وضعیت حفره استخوانی است که دندان‌های طبیعی شما را احاطه کرده بود. اگرچه می‌توان با استفاده از اشعه ایکس و سی تی اسکن، ایده بسیار خوبی در مورد وضعیت استخوان فک تان به دست آورد، اما پس از برداشتن دندان شما دید بسیار واضح‌تری وجود خواهد داشت. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند روی کاشت ایمپلنت دندان تاثیر بگذارد، نحوه کشیدن دندان است. تکنیکی به نام کشیدن دندان بدون تروما بسیار ملایم‌تر است و به حفظ حفره استخوانی اطراف دندان کمک می‌کند. وقتی بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان پس از کشیدن دندان طبیعی را توصیه می‌کنیم، همه این موارد را در نظر می‌گیریم.

 به طور خلاصه، عوامل زیر در تعیین زمان ایمپلنت موثر هستند و قبل از تعیین بهترین زمان ایمپلنت توسط دندانپزشک بررسی می‌شوند:

  • وضعیت سلامت عمومی شما
  • روش کشیدن دندان
  • وضعیت حفره خالی در استخوان فک پس از کشیدن دندان
  • تراکم و سلامت استخوان فک
  • وجود یا عدم وجود بیماری‌های پریودنتال
  • وجود یا عدم وجود عفونت

توجه داشته باشید که در صورت نیاز به انجام پیوند استخوان، این کار باید چند ماه قبل از کاشت ایمپلنت انجام شود. بنابراین دوره انتظار طولانی‌تر خواهد شد.

آیا می‌توان بلافاصله بعد از کشیدن دندان ایمپلنت کاشت؟
شرکت پارس سمن طب تولید کننده ایمپلنت DPI

آیا می‌توان بلافاصله بعد از کشیدن دندان ایمپلنت کاشت؟

در صورتی که مشکلی در استخوان‌های فک، لثه و دندان‌های مجاور دیده نشود، می‌توان بلافاصله بعد از کشیدن دندان، کاشت ایمپلنت انجام داد. شرایطی که برای انجام ایمپلنت فوری لازم است شامل موارد زیر می‌شود:

  • عدم وجود تورم، عفونت، بیماری‌های لثه و التهاب در محل کاشت ایمپلنت به علت جلوگیری از پس زدن ایمپلنت در صورت وجود عفونت
  • اندازه متناسب تراکم و کیفیت بافت استخوانی در محل کاشت برای ایجاد امکان التیام زخم، پوشاندن حفره خالی دندان و احاطه کردن ایمپلنت. (وجود حداقل ۶ میلی متر عرض استخوان، تیپ یک یا دو یا حداکثر ۳ استخوانی به لحاظ تراکم، وجود حداقل ۱۳ میلی متر طول مفید استخوان)
  • داشتن سلامت عمومی و عدم ابتلا به دیابت، مصرف سیگار و الکل
  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • عدم وجود براکسیزم (دندان قروچه)

بهترین سن انجام ایمپلنت دندان چه زمانی است؟

با وجود دارا بودن مزایای زیاد ایمپلنت دندان مثل توانایی جویدن غذا، صحبت کردن بدون ایجاد مشکل، جلوگیری از تحلیل استخوان فک و زیبایی و تغییر ساختار چهره، این عمل برای همه گروه سنی توصیه نشده و به طور کلی برای بیماران زیر ۱۸ سال انجام نمی‌شود.

ایمپلنت ایرانی DPI، بهترین ایمپلنت ایرانی:

شرکت پارس سمن طب  از سال 1397 کار خود را آغاز کرد. در این شرکت بهترین متخصصان، دندانپزشکان و مهندسان فعالیت می‌کنند. برای ساخت ایمپلنت دندان از دستگاه CNC سوئیس استفاده می‌شود. ایمپلنت‌های تولید شده توسط شرکت پارس سمن طب به نسبت قیمت پایینی که دارند، کیفیت بسیار بالایی داشته و دندانپزشکان زیادی از آنها استفاده می‌کنند.

مهمترین مزیت رقابتی ایمپلنت DPI گارانتی و پشتیبانی قوی ، قیمت مناسب و ظرفیت تولید بالاست.

جمع بندی:

ایمپلنت دندان یک روش بسیار عالی برای پر کردن فضای خالی دهان است. کاشت ایمپلنت دندان می‌تواند از جهات مختلف در سلامت بدن شما تاثیر گذار باشد. در این مطلب سعی کردیم در مورد اینکه چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد، با شما صحبت کنیم. دانستید که این امکان برایتان وجود دارد تا بازه‌های زمانی مختلف را برای کاشت ایمپلنت دندان انتخاب کنید. اما بهتر است تمام این موارد را تحت نظر یک جراح متخصص شناخته شده و با تجربه و در یک کلینیک دندانپزشکی مجهز انجام دهید.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + شش =