شرکت پارس سمن طب، تولید کننده ایمپلنت دندان 

اطلاعات تماس
ایمپلنت دانشنامه

درد ایمپلنت دندان: علت‌ها، راه‌حل‌ها و راهنمایی برای کاهش درد

درد ایمپلنت دندان

خیلی از کسانی که می‌خواهند ایمپلنت دندان انجام دهند نگران درد بعد از ایمپلنت هستند و می‌پرسند این درد تا چه مدت بعد از فرآیند همراه آن‌هاست. درد ایملنت دندان می تواند تا 3 الی 5 روز اول کاملا طبیعی باشد اما اگر این درد بیش از یک هفته پایدار باشد باید منشا آن را بررسی و پیدا کرد.

  • نویسنده: محمد مهدی ثابت عهد[1]

[1] https://www.linkedin.com/in/mehdi-sabet/



مقدمه:

انجام یک عمل جراحی می‌تواند ترسناک بنظر برسد زیرا بخشی از بدن شما باید باز شود. از آنجایی که کاشت ایمپلنت دندان به این معنی است که فک شما باید بریده شود، منطقی است که بسیاری از افراد در مورد این روش و میزان درد ناشی از آن محتاط باشند. جراحی ایمپلنت دندان یکی از مطمئن‌ترین و با دوام‌ترین روش‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. با این حال از آنجایی که این جراحی شامل قرار دادن یک ریشه دندان مصنوعی در استخوان فک است، تقریبا همیشه با مقداری درد همراه است. قبل از انجام این جراحی، بسیاری از بیماران نگران سطح دردی هستند که ممکن است بعد از آن تجربه کنند و کنجکاو هستند که بدانند این درد چه مدت طول می‌کشد. در مطلب امروز هر آنچه را که لازم است در مورد درد ایمپلنت دندان  بدانید را به شما خواهیم گفت.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

پاسخ به این سوال کوتاه است. بله، ایمپلنت دندان درد دارد. بعد از انجام عمل ایمپلنت شما کمی درد احساس خواهید کرد. در حین انجام عمل ایمپلنت، هیچ دردی احساس نمی‌کنید چرا که پزشک آن ناحیه را بی‌حس می‌کند اما بعد از اتمام این عمل و به محض اینکه داروی بی‌حسی اثر خود را از دست داد، دردتان شروع می‌شود.

میزان دردی که بعد از کاشت ایمپلنت احساس می‌کنید به این بستگی دارد که پزشک چقدر روی ساختار لثه‌ها تغییر ایجاد کرده و اینکه چه تعداد ایمپلنت انجام داده‌اید. هرچه فرایند طولانی‌تر باشد و تعداد ایمپلنت‌های بیشتری انجام داده باشید، درد بعد از جراحی هم بیشتر خواهد بود.

علت درد ایمپلنت دندان در بازه زمانی مختلف

چرا ایمپلنت‌های دندانی بعد از جراحی درد می‌گیرد؟

کبودی لثه اطراف محل ایمپلنت اغلب باعث این درد می‌شود. در نتیجه، اطراف محل ایمپلنت را به آرامی مسواک بزنید. علاوه بر درد و کبودی لثه، پس از عمل ایمپلنت دندان، موارد زیر را نیز ممکن است به مدت محدودی تجربه کنید:

  • ناراحتی در اطراف گونه‌ها، چانه و زیر چشم
  • خونریزی جزئی
  • تورم لثه در اطراف محل ایمپلنت

 

خطرات ناشی از ایمپلنت دندان نادر است، اما ممکن است مانند هر جراحی دیگری این عوارض رخ دهد. چنین خطراتی ممکن است شامل آسیب و عفونت در محل ایمپلنت باشد. آسیب عصبی و مشکلات سینوس نیز ممکن است رخ دهد و مداخله سریع متخصص جراحی فک و دهان و دندان می‌تواند برای بهبودی، بسیار حیاتی باشد.

بیشتر بخوانید: چه مدت بعد از کشیدن دندان میتوان ایمپلنت کاشت؟

آیا درد ایمپلنت دندان طبیعی است؟

فرآیند قرار دادن ایمپلنت شامل ایجاد یک سوراخ در فک و لثه و قرار دادن یک ایمپلنت فلزی در آن است. در چند ساعت اول پس از عمل، دردی احساس نخواهید کرد، چراکه دهان شما همچنان بی‌حس است، با این حال، پس از از بین رفتن این اثرات، مقداری درد طبیعی است.

به خاطر داشته باشید پس از حدود ۲۴ ساعت، ممکن است متوجه کبودی، تورم و حساسیت در اطراف محل ایمپلنت شوید. نواحی ایمپلنت احتمالاً بسیار حساس خواهد بود، بنابراین شما باید از مصرف غذاهای گرم و غذاهای ترد خودداری کنید.

شما ۳ تا ۷ روز پس از درمان همچنان متوجه این علائم خواهید شد. پس از حدود ۵ روز، درد و ناراحتی شما باید کمی کاهش یابد. پس از حدود یک هفته، ممکن است دوباره درد را احساس کنید که این میزان درد طبیعی است.

بنابراین بیماران می‌توانند پس از جراحی انتظار کمی درد داشته باشند، به خصوص در طول فرآیند بهبودی، زیرا بافت لثه با ایمپلنت جوش می‌خورد و آن را به‌طور طبیعی در جای خود محکم می‌کند. بیماران نباید در حین عمل جراحی احساس درد کنند، زیرا برای آنها بی حس کننده موضعی یا عمومی تجویز شده است که ناحیه آسیب دیده را بی‌حس می‌کند.

درد ایمپلنت دندان به چه دلایلی اتفاق می افتد؟
 

درد ایمپلنت دندان به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

موارد زیر، دلایل احتمالی درد کاشت دندان (پس از دوره نقاهت) هستند. لازم به ذکر است که بگوییم تعیین علت اصلی درد ایمپلنت شما فقط توسط دندانپزشک ممکن خواهد بود.

  • عفونت: یکی از شایع ترین مشکلات ایمپلنت دندان که باعث درد می‌شود، عفونت لثه یا پری ایمپلنتیت است. این وضعیت به دلیل وجود باکتری است که در درصد بسیار کمی از موارد ممکن است در حین جراحی رخ داده باشد، اما اغلب به دلیل بهداشت نامناسب دندان ایجاد می‌شود.

 

  • علاوه بر درد، علائم دیگری شامل تورم، التهاب یا خونریزی در اطراف محل ایمپلنت نیز می‌تواند رخ دهد. اگر مشکوک به عفونت هستید، باید فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. نادیده گرفتن علائم باعث ناپدید شدن آنها نمی‌شود و این خطر وجود دارد که استخوان اطراف ایمپلنت ضعیف شود، چسبندگی خود را از دست بدهد و باعث از کار افتادن (شکست) ایمپلنت شود. در صورتی که عفونت به اندازه کافی زود تشخیص داده شود، شانس زیادی وجود دارد که مصرف یک دوره آنتی بیوتیک و بهبود بهداشت دهان، ایمپلنت دندان شما را نجات دهد. اگر این کار انجام نشود، ممکن است مجبور شوید ایمپلنت را بردارید، محل را درمان کنید و بعدا ایمپلنت دیگری را جایگزین کنید.

 

  • شل بودن ایمپلنت: اگر احساس می‌کنید ایمپلنت شما شل شده است، علت آن می‌تواند از دست دادن استخوان اطراف ایمپلنت باشد. این مسئله ممکن است نشان دهنده آن باشد که ایمپلنت شما از کار افتاده است یا از ابتدا هرگز به درستی با استخوان اطراف ترکیب نشده است. شاید دلیلش این باشد که شما دوباره شروع به سیگار کشیدن کرده‌اید، یا ممکن است به دلیل کاشت نادرست ایمپلنت توسط یک دندانپزشک بی تجربه یا قرار دادن ایمپلنت در استخوانی باشد که به اندازه کافی عمیق نیست که آن را تحمل کند. دلیلش هرچه که باشد، احتمالاً به خاطر شل بودن ایمپلنت تان احساس درد خواهید کرد. متأسفانه، در بیشتر موارد یک ایمپلنت دندان شل باید برداشته شود

 

  • بایت بد: اگر ایمپلنت دندان به درستی در استخوان فک شما قرار نگرفته باشد، ممکن است در استخوان اطراف آن درد داشته باشید. در نتیجه وقتی گاز می‌‌زنید، نیروی اضافی ممکن است ایمپلنت را بیشتر به داخل استخوان فشار دهد و باعث ناراحتی شود. این امر هنگام جویدن یا بعد از آن اتفاق می‌افتد. نگران نباشید، اغلب اوقات دندانپزشک می‌تواند این مشکل را به سادگی با تغییر دادن روکش دندان که در روی ایمپلنت قرار دارد، برطرف کند. جایگزین کردن آن با روکشی که بهتر در بایت تان قرار می‌گیرد (می‌نشیند)، شما را از شر درد ایمپلنت خلاص می‌کند.

 

  • آسیب عصب:یکی دیگر از مشکلات ایمپلنت دندان که باعث درد می‌شود، آسیب به اعصاب است. اگرچه این اتفاق بسیار نادر است اما باز هم احتمال دارد دندانپزشک در حین کاشت ایمپلنت به عصب واقع در استخوان فک صدمه بزند. علائم شامل سوزن سوزن شدن یا بی حسی است که معمولاً قسمت پایینی چانه یا لب‌ها و یک طرف زبان را درگیر می‌کند. در بیشتر موارد، این علائم با بهبودی عصب ناپدید می‌شوند، اما در سایر مواقع درد می‌تواند دائمی باشد. اگر اینطور باشد، راهی جز برداشتن ایمپلنت وجود نخواهد داشت.

 

  • باز شدن خط برش (شکاف): این یکی از شایع‌ترین عوارض پس از عمل ایمپلنت است. زمانی رخ می‌دهد که بافت اطراف میله ایمپلنت پس از جراحی دوباره باز شود. در صورت باز شدن برش ممکن است احساس درد یا سوزش کنید. جراح ممکن است به شما دستور دهد که دهان خود را چند بار در روز با محلول کلرهگزیدین بشویید یا برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک مصرف کنید. اگر درد کاهش نیابد، ممکن است به مراقبت‌های پزشکی اضافی نیاز داشته باشید.

درد بعد از روکش ایمپلنت:

پروسه نصب روکش تحت بی‌حسی موضعی انجام خواهد شد بنابراین بیمار هیچ گونه دردی را در حین نصب روکش احساس نخواهد کرد. به‌طور کلی نصب روکش ایمپلنت آسان‌تر از قرار دادن پیچ ایمپلنت درون فک است زیرا برای نصب روکش لازم نیست چیزی وارد دندان یا لثه بیمار شود. وقتی بی‌حسی دهانتان از بین رفت، ممکن است کمی احساس درد کنید زیرا روکش باعث می‌شود مقداری فشار روی لثه وارد شود اما این ناراحتی جزئی است و با مصرف مسکن به‌راحتی رفع خواهد شد.

آیا مرحله دوم ایمپلنت درد دارد؟

همانطور که می‌دانید جراحی ایمپلنت در چند مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول پس از بی‌حسی موضعی، لثه شکافته شده و پایه ایمپلنت درون آن قرار داده می‌شود. پس از گذشت ۳ تا ۶ ماه و بهبود کامل لثه و جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک، مرحله دوم ایمپلنت آغاز می‌شود که در آن، اباتمنت به ایمپلنت متصل می‌شود. پس از بی اثر شدن بی‌حسی در مرحله دوم، شما یک درد جزئی احساس خواهید کرد بنابراین نیازی به نگرانی نیست.

درد کاشت ایمپلنت نسبت به درد کشیدن دندان بسیار کمتر است

ایمپلنت‌های دندانی و کشیدن دندان، هر دو روش‌های درمانی مهمی هستند که ممکن است یک بیمار دندانپزشکی به آن نیاز داشته باشد. فردی که دندان عفونی دارد، می‌تواند آن را کشیده و سپس تصمیم بگیرد که فضای آن را از طریق ایمپلنت دندان پر کند. به عبارت دیگر یک روش، دندان خراب را بیرون می‌آورد و دیگری جایگزین دندان خراب می‌شود.

دردی که در هر دو روش احساس می‌شود، به نحوه انجام پروسه توسط دندانپزشک و سیستم بدن بیمار بستگی دارد. واکنش افراد به درد متفاوت است. در حالی که کشیدن دندان ممکن است برای برخی افراد بسیار دردناک باشد، ایمپلنت دندان ممکن است برای برخی بسیار آسان و بدون درد باشد. به‌طور کلی اکثر بیماران در طول جراحی ایمپلنت نسبت به پروسه کشیدن دندان، درد و ناراحتی کمتری احساس می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث شکست ایمپلنت دندان می‌شود؟

راه‌های تسکین درد دندان بعد از ایمپلنت دندان

راه‌های زیادی برای خلاص شدن از شر درد دندان بعد از عمل ایمپلنت وجود دارد. برخی از این راه حل‌ها عبارتند از:

1.     مراجعه به یک متخصص ایمپلنت باتجربه یا مطب دندانپزشکی معتبر

موفقیت و عدم موفقیت کاشت ایمپلنت هیچ ربطی به ارزانی یا گران بودن ایمپلنت ندارد و دندانپزشکان و متخصصان برای اینکه از مراجعین هزینه بیشتری دریافت کنند به مریض تلقین می‌کنند که کیفیت ایمپلنت گران‌تر بهتر است و اگر ایمپلنت گران‌تر استفاده کنند بهتر است. این باور کاملا غلطی است.

2.      تمام دستورالعمل‌های متخصص ایمپلنت را مو به مو انجام دهید

بعد از عمل، دندانپزشک به شما توصیه‌هایی ارائه می‌دهد. برای مثال نحوه غذا خوردن، رژیم غذایی احتمالی، نگهداری از ایمپلنت، تمیز کرن دندان‌ها و راه‌های تسکین درد دندان بعد از ایمپلنت را ارئه می‌دهد. به تمامی این توصیه‌ها گوش کنید و آنها را انجام دهید.

3.     داروی خود را مصرف کنید یا دوز آن را تغییر دهید

برای درمان درد ایمپلنت، معمولا برای شما دارو تجویز می‌شود. اگر حس کردید که داروهای تجویزی نمی‌توانند تمام درد شما را تسکین دهند حتما با جراح خود صحبت کنید تا داروهای دیگر یا همان داروها را با دوز بالاتر برایتان تجویز کند.

4.     از کیسه یخ استفاده کنید

حتما بعد از عمل باید دست کم تا 2 روز از کمپرس یخ یا کیسه آی یخ روی گونه استفاده کنید. سرمای کمپرس یخ باعث کاهش تورم و درد دندان می‌شود.

5.     آب نمک را فراموش نکنید

استفاده از آب نمک همیشه برای حفظ سلامت دهان و دندان ایده خوبی است. قرقره کردن آب نمک بعد از عمل می‌تواند تا حد زیادی باعث کاهش درد ایمپلنت دندان شود. زیرا نمک می‌تواند جلوی رشد عفونت را بگیرد.

6.     مراقب خورد و خوراک خودتان باشید

تا زمان اتصال کامل ایمپلنت به بافت استخوانی و تثبیت موقعیت آن لطفا از مصرف مواد غذایی سفت و سخت خودداری کنید. به جای این غذاها سعی کنید که رو به خوردن مواد غذایی نرم و البته خنک بیاورید. همچنین خوردن چای یا قهوه داغ در دو روز اول پس از انجام عمل جراحی بسیار مضر است.

7.     بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید

برای کاهش درد ایمپلنت دندان حتما هر روز حداقل 3 بار دندان‌های خود را با مسواک نرم بشویید اما از دو روز بعد عمل ایمپلنت دندان شروع به مسواک زدن کنید.

8.     خوب استراحت کنید

عمل کاشت ایمپلنت نیز مشابه سایر اعمال دیگری که بر روی بدن انجام می‌شود نیازمند طی کردن دوره نقاهت است. تا مدتی بعد از عمل باید به خودتان و البته دهان و فک خود استراحت بیشتری بدهید. هرچه آرامش و استراحت شما بیشتر باشد بازیابی و بهبودی شما زودتر اتفاق خواهد افتاد.

مسکن قوی برای درد ایمپلنت دندان

معمولاً بعد از جراحی ایمپلنت برای تسکین درد استفاده از داروهای مسکن برای بیماران طبق شرایط بدنی بیمار تجویز می‌شود. داروهایی مانند مفناميك اسيد يا حتی استامينوفن با دوز ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم هر ۶ تا ۸ ساعت یک بار توسط دندانپزشک تجویز می‌شود. ایبوپروفن نیز به تسکین درد و همچنین تسکین التهاب کمک می‌کند. نکته دیگری که در مصرف داروهای مسکن بهتر است گفته شود این است که از صرفا یک نوع مسکن استفاده نکنید زیرا بدن به آن عادت کرده و دیگر دارو تاثیر ندارد. بنابراین هر ۴ ساعت یکبار نوع مسکن را تغییر دهید و از مسکن متفاوتی استفاده کنید. هرچند وجود کمی درد و ناراحتی پس از ایمپلنت دندان طبیعی است اما معمولاً داروهای مسکن می‌توانند این درد را تا حد زیادی کاهش دهند. در صورتی که درد پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت بعد از سه روز بهبود پيدا نكرد با پزشک متخصص صحبت کنید. احتمالاً مشكلی به وجود نيامده باشد البته برای گذاشتن روكش و يا پروتز روی آن از ٤٨ ساعت تا معمولاً دو ماه و در برخی موارد تا ٦ ماه زمان نياز است.

چه عواملی موجب می‌شود درد بیشتری پس از کاشت ایمپلنت تجربه کنید؟

اگر ایمپلنت دندان توسط یک دندانپزشک با تجربه و با رعایت استانداردهای لازم انجام شود و مراقبت‌های پس از جراحی نیز به خوبی توسط بیمار صورت گیرد، آنگاه درد ایمپلنت در عرض چند روز برطرف خواهد شد. در غیر اینصورت درد کاشت دندان ادامه یافته و حتی تشدید خواهد شد. موارد زیر، عواملی هستند که می‌توانند درد پس از کاشت دندان را افزایش دهند:

  • ابتلا به عفونت (به خاطر عدم رعایت بهداشت یا مصرف نکردن آنتی بیوتیک تجویزی)
  • مصرف دخانیات پس از جراحی
  • وارد آوردن فشار بیش از حد روی ایمپلنت (به خاطر دندان قروچه یا خوردن غذاهای سفت در روزهای اول پس از جراحی)
  • جابجایی یا لق شدن ایمپلنت (به خاطر ضربه خوردن به دهان و فک یا کاشت نامناسب ایمپلنت در فک)
  • فوبیا و ترس شما از دندانپزشکی

سخن پایانی:

در صورت کاشت ایمپلنت دندان باید منتظر درد موقت باشید. این درد با دارو قابل تسکین است و به مرور زمان کاهش می‌یابد. طولانی شدن یا بدتر شدن درد ممکن است نشانه یک عارضه باشد. اگر پس از گذشت بیش از ۱۴ روز همچنان در محل کاشت ایمپلنت احساس ناراحتی می‌کنید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =