ایمپلنت دانشنامه

عوارض ایمپلنت دندان: اپدیت 1402

عوارض ایمپلنت دندان

برای جلوگیری از عوارض ایمپلنت دندان، مهم است که دستورالعمل‌ها و قوانین مربوطه رعایت شود، زیرا ایمپلنت یک جراحی تهاجمی است و هر نوع جراحی دارای خطرات و عوارضی می‌باشد. با این حال، با انجام این عمل توسط یک متخصص ماهر و با تجربه و استفاده از ایمپلنت مناسب و باکیفیت می‌توان عوارض این عمل جراحی‌ها را بشدت کاهش داد.

  • نویسنده: محمد مهدی ثابت عهد[1]

[1] https://www.linkedin.com/in/mehdi-sabet/



بررسی عوارض ایمپلنت دندان: 

ایمپلنت دندان یک روش جایگزین برای جایگذاری دندان‌های از دست رفته است. عوارض ایمپلنت دندان شامل مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت هستند. عوارض کوتاه مدت ممکن است شامل درد، خونریزی و التهاب بافت‌های دهانی باشد. عوارض بلند مدت ممکن است شامل عفونت، ترک‌ استخوان، و کاهش درصد موفقیت ایمپلنت باشد. در صورتی که توصیه‌های پزشک رعایت شود و برای انجام ایمپلنت از یک متخصص ماهر استفاده شود، ریسک عوارض ایمپلنت دندان به حداقل می‌رسد.

عوارض کوتاه مدت ایمپلنت دندان: 

عوارض کوتاه مدت پس از ایمپلنت دندان، شامل ناراحتی‌ها و مشکلاتی هستند که بعد از انجام عمل به وجود می‌آیند و اغلب در مدت زمان کوتاهی رفع می‌شوند. این نوع عوارض معمولا در چند روز اول بعد از عمل اتفاق می‌افتند و شامل درد، ورم، خونریزی، التهاب و کبودی می‌باشند. بهترین راه برای جلوگیری از این عوارض، رعایت دستورالعمل‌های پس از عمل و مراجعه به پزشک در صورت بروز هرگونه ناراحتی است.

علاوه بر درد بعد از عمل، ورم، خونریزی، التهاب و کبودی، عوارض کوتاه مدت بعد از ایمپلنت دندان ممکن است شامل سایر مشکلات دیگری نیز باشد. به عنوان مثال، ممکن است دچار سرگیجه، حساسیت به نور، بی‌خوابی، تهوع و استفراغ شوید. عوارض کوتاه مدت دیگر شامل تغییر در حس و حالت دهان، دچار خستگی و بی‌حال شدن، گزگز و تورم زبان و لب‌ها، و نیز دچار بوی نامطبوع دهان شوید. به هر حال، باید به یاد داشت که این عوارض برای بسیاری از بیماران ناچیز و غیرقابل ملاحظه است و با رعایت دستورالعمل‌های پس از عمل، معمولا به‌طور خود بهبود می‌یابند.

عوارض بلندمدت پس از انجام ایمپلنت دندان

عوارض بلندمدت پس از انجام ایمپلنت دندان به مشکلاتی گفته می‌شوند که ممکن است پس از مدت طولانی از انجام عمل ظاهر شوند. عواملی مانند عدم رعایت مراقبت‌های لازم در دوره پس از عمل و عوامل دیگر می‌توانند عامل بروز این مشکلات باشند. این عوارض شامل شکستگی، عفونت، لغزش ایمپلنت، کنده شدن روکش و مشکلات سینوسی هستند.

عوارض دیگر شامل : 

  • عدم تعامل ایمپلنت با بافت‌های اطراف
  • عدم اتصال کامل ایمپلنت به استخوان فک
  • پوسیدگی استخوان
  • فشار بر عصب‌ها و بافت‌های نرم در اطراف ایمپلنت

چگونه از بروز عوارض ایمپلنت دندان جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان
پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان

 

دخانیات ممنوع: 

برای جلوگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان، باید برخی از اقدامات را انجام داد. یکی از این اقدامات، عدم استفاده از دخانیات است. استفاده از دخانیات، به ویژه سیگار، می‌تواند مهمترین عامل ایجاد عوارض ایمپلنت دندان باشد. نیکوتین موجود در سیگار، می‌تواند باعث خونریزی، عفونت، لق شدن ایمپلنت، تغییر رنگ دندان‌ها و کنده شدن روکش آن‌ها شود. به همین دلیل، عدم مصرف دخانیات به ویژه سیگار، می‌تواند به طور قابل توجهی از بروز این عوارض جلوگیری کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، به مقاله تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان مراجعه کنید

در انتخاب پزشک،  وسواس داشته باش:

یکی از مهمترین روش‌ها برای جلوگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان، انتخاب یک پزشک متخصص و با تجربه است. مهارت و دانش پزشک در انتخاب و اجرای ایمپلنت بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، برای جلوگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان، بهتر است پزشک متخصصی که دارای مدرک و گواهی تخصص و فوق تخصص در انجام ایمپلنت است و بارها و بارها این عمل را انجام داده باشد را انتخاب کنید. پزشکان متخصص و با تجربه با تکنیک‌ها و انواع ایمپلنت آشنایی کامل دارند و بهترین نوع ایمپلنت را با توجه به شرایط بیمار انتخاب خواهند کرد.

بهترین ایمپلنت را انتخاب کن: 

یکی از راه‌های مهم جهت جلوگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان، استفاده از ایمپلنت با کیفیت و مناسب است. در بازار، ایمپلنت‌های متنوعی وجود دارد که با توجه به نوع و شرایط بیمار می‌توان از بهترین و با کیفیت‌ترین آن ها استفاده کرد. پزشک متخصص و با تجربه می‌تواند به شما در انتخاب بهترین ایمپلنت کمک کند و از بروز عوارض احتمالی جلوگیری کند.

ایمپلنت DPI، یکی از بهترین و با کیفیت ترین ایمپلنت‌های ایرانی موجود در بازار است. این ایمپلنت توسط شرکت پارس سمن طب تولید می‌شود و با توجه به کیفیت و دقت در ساخت، به عنوان یکی از برترین ایمپلنت‌های موجود در بازار شناخته می‌شود. این ایمپلنت دارای خصوصیاتی مشابه با برند کره‌ای مگاژن است و در انواع مختلفی برای انتخاب توسط پزشکان در دسترس است. به همین دلیل، استفاده از ایمپلنت DPI می‌تواند به عنوان یکی از بهترین اقدامات جهت جلوگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان مطرح گردد.

جهت اطلاع از قیمت محصولات شرکت پارس سمن طب، روی قیمت‌ها کلیک کنید.

توصیه‌های پزشک متخصص را جدی بگیر:

رعایت نکات و موارد مراقبتی، اصلی‌ترین و مهم‌ترین راه برای پیشگیری از بروز عوارض پس از انجام ایمپلنت دندان است. این نکات شامل مراقبت‌های قبل از عمل و پس از عمل می‌شوند و هر کدام از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. با رعایت این موارد، می‌توان از بروز عوارض کوتاه مدت و بلند مدت جلوگیری کرد.

 

عوارض انجام ایمپلنت دندان توسط افراد غیر متخصص

عوارض انجام ایمپلنت دندان توسط افراد غیر متخصص، می‌تواند به دلایل متعددی ایجاد شود. این دلایل شامل عواملی مانند عدم داشتن دانش و تجربه لازم، انجام فرآیند بدون رعایت استانداردهای اصولی و استفاده از تجهیزات نامناسب می‌باشند. از عوارضی که در این مورد می‌توان ذکر کرد می‌توان به ایجاد مشکلات سینوسی، آسیب وارد شدن به اعصاب فک، شل و لق شدن و در نهایت کنده شدن ایمپلنت، و آسیب وارد شدن به استخوان فک اشاره کرد. به همین دلیل انجام این فرآیند توسط پزشکان و دندانپزشکان متخصص با تجربه و دارای مدارک لازم از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

بهترین و موثرترین راه حل‌ها: 

بهترین و موثرترین راه حل در صورت بروز عوارض پس از ایمپلنت دندان، مراجعه به پزشک متخصص است. در حالتی که منتظر مراجعه به پزشک هستید، بهتر است از جویدن غذاهای سخت  با ایمپلنت دندان شل و لق شده خودداری کنید و در صورت شکستن ایمپلنت، قطعات آن را نگه دارید تا در مراجعه به پزشک نشان دهید.

در صورتی که درد شدید در منطقه دندان و فک تجربه می‌کنید، باید از مسکن‌های قوی استفاده کنید. همچنین در صورت وجود خونریزی کم، می‌توانید از گاز استریل برای بند کردن خون استفاده کنید. با این حال، در صورتی که خونریزی شدید است، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا به شما کمک کند.

در صورت ورم و قرمزی در منطقه ایمپلنت، می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کرده و آب نمک را برای غرغره کردن به کار برید. این اقدامات به کاهش ورم و تسکین درد کمک می‌کنند.

پس زدن ایمپلنت دندان چیست
پس زدن ایمپلنت دندان چیست

 

کاهش عوارض بروز ایمپلنت دندان: 

 

راه‌هایی برای جلوگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان وجود دارد که بهتر است به آن‌ها توجه کنیم:

– حضور به موقع در جلسات ملاقات با پزشک برای انجام بررسی‌های دوره ای بسیار اهمیت دارد.

– رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد از عمل بسیار مهم است تا به دندان‌ها و ایمپلنت‌ها کمک کند که به درستی بهبود یابند.

– مصرف سیگار و مشروبات الکلی بهتر است کاملاً متوقف شود تا به بهبودی سریع‌تری کمک کند.

– استفاده از یک رژیم غذایی غنی و سرشار از کلسیم برای تقویت استخوان فک مفید است.

– رعایت نکات بهداشتی شامل شستشوی دندان‌ها و دهان به درستی برای جلوگیری از عفونت‌ها و بیماری‌های مرتبط با دهان بسیار مهم است.

– اجتناب از عادت‌های بد اعمال مانند قروچه کردن دندان‌ها به بهبودی کمک می‌کند. در صورتی که این عادت برای شما سخت است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا راه حلی برای جلوگیری از آن پیدا کنید.

پس زدن ایمپلنت دندان چیست و چه عللی آن را ایجاد می‎کنند؟

پس زدن یکی از مشکلاتی است که ممکن است بعد از نصب ایمپلنت دندان رخ دهد. این موضوع به معنی عدم توانایی بافت‌های فک و استخوان در تحمل و قرار گیری صحیح ایمپلنت می‌باشد. علل اصلی پس زدن ایمپلنت ممکن است به دلیل چندین عامل مختلف از جمله ناهماهنگی اندازه ایمپلنت با فضای موجود، فشار زیاد روی بافت‌ها، آسیب به استخوان، عفونت و … باشد. همچنین، علائم پس زدن ایمپلنت ممکن است به صورت کوتاه مدت یا دراز مدت باشد.

دلایل پس زدن کوتاه مدت ایمپلنت:

دلایلی که ممکن است منجر به پس زدن کوتاه مدت ایمپلنت دندان شوند عبارتند از مصرف برخی داروها، سلامتی ضعیف، تامین خون ضعیف و بیماری‌های خود ایمنی. بیماری‌های خود ایمنی مانند دیابت نوع ۱، سلیاک، روماتیسم مفصلی، اسکلروز و لوپوس نیز می‌توانند باعث پس زدن ایمپلنت در کوتاه مدت شوند.

عواملی که می‌توانند در پس زدن دراز مدت ایمپلنت دندان نقش دارند، شامل مهندسی ضعیف ایمپلنت، دندان قروچه کردن، مصرف بالای دخانیات، عدم توجه به بهداشت دهان و دندان، تحلیل رفتن استخوان فک و بافت دهانی و لثه‌ها، تشعشعات گردن و سر و ایجاد عفونت هستند. در صورتی که این عوامل به هنگام پیشگیری و مراقبت از ایمپلنت در نظر گرفته نشوند، احتمال پس زدن دراز مدت ایمپلنت افزایش خواهد یافت.

پس زدن کاشت دندان در دراز مدت:

پس زدن دندان های کاشته شده از دیگر عوارض ایمپلنت دندان می باشند. اگر عوارض عمل بعد از گذشت تقریبا ۱۰ سال از زمان انجام آن بروز کنند. آن ها را در اصطلاح پس زدن دراز مدت می نامند. دلایل پس زدن ایمپلنت در دراز مدت عبارتند از:

  • مهندسی ضعیف ایمپلنت یا انجام نادرست و غیر اصولی آن توسط پزشک
  • دندان قروچه کردن
  • مصرف بالای دخانیات
  • عدم توجه به بهداشت دهان و دندان
  • تحلیل رفتن استخوان فک
  • تحلیل رفتن بافت دهانی و لثه ها
  • تشعشعات گرون و سر
  • ایجاد عفونت
کاهش عوارض بروز ایمپلنت دندان
کاهش عوارض بروز ایمپلنت دندان

نگران نباشید: 

آیا به دنبال یک راه حلی مناسب برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود هستید؟ آیا می‌ترسید که پس از انجام ایمپلنت دندان با عوارضی روبرو شوید؟ با استفاده از ایمپلنت DPI، نیازی نیست نگران باشید.

ایمپلنت DPI با کیفیت بالا و بهره‌وری بالاتر، یکی از بهترین گزینه‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. این ایمپلنت توسط شرکت پارس سمن طب تولید شده است.

با استفاده از ایمپلنت DPI، می‌توانید به راحتی از تمامی مشکلات و عوارض ایمپلنت دندان جلوگیری کنید و از دندان‌های زیبا و با کیفیت خود لذت ببرید.

پس اگر به دنبال راه حلی مناسب برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود هستید، ایمپلنت DPI بهترین گزینه برای شماست.

 

سخن پایانی: 

در صورتی که قصد انجام عمل ایمپلنت دندان دارید، در نظر داشته باشید که بروز عوارض در افراد مختلف با توجه به شرایط فردی متفاوت است. بعضی از این عوارض قابل پیشگیری هستند و برخی دیگر نیاز به درمان دارند. همچنین در صورت رعایت نکات دستوری و مراقبتی پس از این عمل، می‌توانید از داشتن دندان‌های زیبا و با کیفیت لذت ببرید. در این راستا، برای جلوگیری از بروز عوارض باید به نکاتی مانند بهداشت دهان و دندان، تغذیه مناسب، مصرف داروهایی که تاثیرات نامطلوبی بر روی ایمپلنت دارند و مراجعه به پزشک در صورت بروز هرگونه علائم نامطلوب توجه کرد.

 

منابع:

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =